سعیدی کیا که تنها یک رای دیگر میتوانست او را از ادامه کار در پست وزارت باز دارد، در جلسه رای اعتماد اولیه برای ورود به کابینه از مجلس قبلی ۲۲۲موافق ، ۲۱مخالف و ۹ممتنع داشت.
"- ۲حسین محلوجی" وزیر معادن و فلزات نیز از دیگر وزرای استیضاح شده در مجلس چهارم است که در ۲۳آذر ۱۳۷۳برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس آمد و از ۲۰۴رای ماخوذه ۹۸رای به عدم اعتماد او رای دادند، بنابر این محلوجی در سمت خود ماندگار شد.
محلوجی در ابتدای ورود به کابینه برای اخذ رای اعتماداز مجلس، ۱۶۶موافق ۵۴مخالف و ۳۸ممتنع داشت.
**مجلس پنجم:
(کابینه دور اول ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی)
"- ۱عبدالله نوری" وزیر کشور در ۳۱خرداد ۱۳۷۷استیضاح شد که در این جلسه ۱۳۷تن از نمایندگان ، موافق طرح استیضاح ، ۱۱۷تن مخالف و ۱۱نفر نیز رای ممتنع دادند.بنابراین مجلس با ادامه فعالیت او به عنوان وزیر کشور موافقت نکرد.
نوری در ابتدای ورود به کابینه برای اخذ رای اعتماد از مجلس ۱۵۳موافق، ۸۹مخالف و ۲۱رای ممتنع داشت.
"- ۲عطاالله مهاجرانی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۱اردیبهشت ۱۳۷۸ برای استیضاح به مجلس رفت و از مجموع آرای ماخوذه، ۱۳۵نفر موافق ادامه فعالیت او بودند و ۱۲۱نفر نیز با ابقای او در پست وزارت مخالف بودند.
بنابراین مهاجرانی همچنان وزیر باقی ماند.
مهاجرانی در ابتدای ورود به کابینه در جلسه رای اعتماد وزرا از مجلس، با کسب ۱۴۴رای کمترین آرای موافق در بین کابینه دولت هفتم را داشت. وی در این رای گیری ۹۶رای مخالف و ۲۰رای ممتنع آورد.
**مجلس ششم:
(کابینه دومین دور ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی)
"- ۱علی عبدالعلی زاده" وزیر مسکن و شهر سازی در تاریخ ۱۲خرداد ۱۳۸۱ استیضاح شد و از مجموع آرای ماخوذه، ۱۱۹رای مخالف استیضاح ، ۱۱۴رای موافق و ۱۲رای نیز ممتنع بود. بنابراین وزیر به سمت خود ابقا شد و طرح استیضاح وی رای نیاورد.
عبدالعلی زاده در ابتدای ورود به کابینه در جلسه رای اعتماد خود از مجلس، ۱۵۳رای موافق ، ۸۶مخالف و ۱۴رای ممتنع داشت.
"- ۲مسعود پزشکیان" وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ ۲۷خرداد ۱۳۸۲برای پاسخ گویی به مجلس رفت وپس از رای گیری، ۱۷۰رای کبود ، ۶۰رای سفید و ۵رای زرد همچنان وزیر باقی ماند.
وی در ابتدای ورود به کابینه در جلسه رای اعتماد به وزرا، ۱۶۸موافق ، ۷۵مخالف و ۱۵رای ممتنع داشت.
"- ۳مرتضی حاجی" وزیر آموزش و پرورش از جمله وزرای استیضاح شده مجلس ششم بود که ۹شهریور ۱۳۸۲برای توضیح در برابر نمایندگان در مجلس حاضر شد.
در جلسه اسیتضاح او، ۶۷نماینده به برکناری وزیر و ۱۵۹تن به ابقای او رای دادند و ۱۰نماینده نیز رای ممتنع داشتند. در نتیجه، استیضاح او رای نیاورد وحاجی در سمت خود ابقاشد.
حاجی در هنگام ورود به کابینه برای اخذ رای اعتماد از مجلس ۱۵۵رای موافق، ۹۰رای مخالف و ۱۶رای ممتنع داشت.
"- ۴احمد معتمدی" وزیر پست و تلگراف و تلفن در ۱۴آبان ۱۳۸۲برای پاسخ گویی به طرح استیضاح در مجلس حاضر شد و با اخذ ۱۴۲رای کبود در برابر ۶۱رای سفید در پست وزارت ابقا شد.این رای گیری همچنین ۱۱رای ممتنع داشت.
معتمدی در ابتدای ورود به کابینه در جلسه رای اعتماد از مجلس، ۱۷۵ رای موافق، ۷۱رای مخالف و ۱۲رای ممتنع داشت.
**مجلس هفتم:
(استیضاح وزرای کابینه خاتمی دولت هشتم و دولت نهم محمود احمدی نژاد) "- ۱احمد خرم" وزیر راه و ترابری در ۱۲مهر ۱۳۸۳در مجلس شورای اسلامی استیضاح شد و نمایندگان با ریختن ۱۸۸رای مخالف ابقای وزیر و ۵۹رای موافق ادامه فعالیت او و ۹رای ممتنع به گلدانها وی را از مقام وزارت بر کنارکردند.
وی در ابتدای ورود به کابینه رای اعتماد خود برای تصدی مسئولیت وزارت راه را از مجلس دوره قبل(مجلس ششم ) گرفته بود و با اخذ ۱۸۶رای موافق، ۵۸مخالف و ۱۴ممتنع وزیر شد.
"- ۲محمد رضا اسکندری" وزیر جهاد کشاورزی دومین وزیری بود که در مجلس هفتم استیضاح شد.
اسکندری در تاریخ ۲۶مهر ماه ۱۳۸۵با اخذ ۱۴۲رای کبود در برابر ۹۸ رای سفید در پست وزارت باقی ماند و طرح استیضاح او رای نیاورد.
آرای اسکندری هنگام اخذ رای اعتماد از مجلس در بدو ورود به کابینه، ۲۱۴موافق ، ۴۵مخالف و ۲۴رای ممتنع بود.
"- ۳محمود فرشیدی" وزیر آموزش و پرورش نیز آخرین وزیری است که در مجلس هفتم استیضاح شده است.
وی در تاریخ ۲۶اردیبهشت ۱۳۸۶با حضور در مجلس از عملکرد خود دفاع کرد و پس از رای گیری با اخذ ۱۳۲رای کبود در برابر ۸۹رای سفید در مقام وزارت ابقا شد. ۱۷نماینده نیز به طرح استیضاح او رای ممتنع دادند.
فرشیدی در ابتدای ورود به کابینه در جلسه اخذ رای اعتماد از مجلس ،با ۱۳۶رای موافق، ۹۱رای مخالف و ۲۱رای ممتنع وزیر شد.
***جمع بندی
استیضاح وزیران از این جهت که نمایندگان قبلا ساعتها وقت برای رای اعتماد به آنها صرف کردهاند و میباید دوباره همان چرخه با صرف وقت بیشتری تکرار شود، به خودی خود پسندیده نیست. به ویژه آن که طرح موضوع استیضاح وزیر، تا مدتها سبب بروز نگرانی و دغدغه خاطر در وزارت خانه مورد نظر میشود. ولی از این منظر که نمایندگان مجلس به عنوان وکیلان و نمایندگان مردم برای نظارت بر کار دولت و دستگاه های اجرایی برگزیده شدهاند و وظیفه حراست از حقوق مردم بر عهده آنها گذاشته شده، لاجرم می باید در این بخش با جدیت عمل کنند.
نمایندگان مجلس به عنوان پل ارتباطی و نظارتی مردم، موظفند با سیاست و عملکردهای نادرست دستگاه های اجرایی مقابله و آنها را وادار به اصلاح کنند، از این رو اقدام به استیضاح کاری بسیار پسندیده و شایسته است.
بنابراین نمایندگان محترم مجلس بایستی فارغ از هر گونه جناح بندی های سیاسی و تنها با توجه به منافع مردم و کشور از این حق قانونی و ابزار نظارتی خود استفاده کنند.