پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

استفاده آزمایشی لپ‌تاپهای طرح "یک لپ‌تاپ برای‌هر کودک" ازاین‌ماه

‬هزار و ‪ ۵۰۰‬لپ‌تاپ ‪ ۱۵۰‬دلاری از طرح "یک لپ‌تاپ برای هر کودک" در ماه میلادی جاری برای استفاده آزمایشی میان برخی از فقیرترین کودکان جهان توزیع می‌شوند.

به گزارش کرمان نیوز  به نقل از  خبرگزاری رویترز، استفاده آزمایشی از این ‪ ۲۵۰۰‬لپ‌تاپ، پیش از آغاز تولید انبوه آنها در ماه ژوییه انجام می‌گیرد.

هزینه خریداری این لپ‌تاپها که طرح آن توسط موسسه فناوری آمریکا(‪(MIT‬ تهیه شده، توسط دولتهای این کشورها تامین می‌شود و در نهایت هر کدام از کودکان دبستانی کشورهای شرکت‌کننده در این طرح یک رایانه لپ‌تاپ دریافت می‌کنند.

هرچند در ابتدا این لپ‌تاپها به قیمت ‪ ۱۵۰‬دلار برای هر دستگاه به دولتهای کشورهای حاضر در این طرح فروخته می‌شوند، اما طراحان این برنامه امیدوارند با تولید ‪ ۵۰‬میلیون دستگاه از این رایانه‌ها در سال آینده قیمت آنها به ‪ ۱۰۰‬دلار برسد و بیان می‌کنند تا سال ‪ ۲۰۱۰‬با توزیع ‪ ۱۵۰‬میلیون لپ‌تاپ بین کودکان دبستانی کشورهای فقیر، قیمت این رایانه‌ها به زیر ‪۱۰۰‬ دلار نیز خواهد رسید.

این لپ‌تاپها موسوم به لپ‌تاپهای "اکس‌او"(‪ (XO‬توسط موسسه آمریکایی "یک لپ‌تاپ برای هر کودک" زیر نظر کارشناسان "ام‌آی‌تی" طراحی شده‌اند و تولید انبوه آنها در شرکت تایوانی "کوانتا کامپیوتر" صورت می‌گیرد.

رایانه‌های لپ‌تاپ یاد شده دارای یک پردازنده مرکزی ساخت شرکت "ای‌ام‌دی" با سرعت محاسباتی ‪ ۳۶۶‬مگاهرتز هستند و به علاوه از قابلیت اتصال بی‌سیم به شبکه‌های رایانه‌ای داخلی و نیز شبکه اینترنت برخوردارند.

لپ‌تاپهای "اکس‌او" فاقد هارددیسک بوده و در عوض دارای ‪ ۵۱۲‬مگابایت حافظه "فلش" هستند و به علاوه دو عدد پورت اتصال "یواس‌بی" برای هر لپ‌تاپ تعبیه شده که می‌توان رایانه را از آن طریق به حافظه‌های خارجی بیشتر متصل کرد.

این رایانه‌ها به جای سیستم عامل گران و سنگین "ویندوز" از یک نگارش خلاصه شده سیستم‌عامل "لینوکس" استفاده می‌کنند و یک سامانه شارژ دستی، مشابه دسته چرخ خیاطی‌های قدیمی، نیز برای این رایانه‌ها طراحی شده است که کودکان می‌توانند در صورت عدم دسترسی به برق، باتری لپ‌تاپهای خود را با کمک آن شارژ کنند. هر یک دقیقه چرخاندن این دسته به ازای مصرف ‪۱۰‬ دقیقه لپ‌تاپ برق تولید می‌کند.

یکی از ویژگی‌های جالب این لپ‌تاپ که حتی در لپ‌تاپهای پیشرفته چند هزار دلاری نیز وجود ندارد، امکان تغییر وضعیت نمایشگر لپ‌تاپ از رنگی به سیاه و سفید در هنگام قرار گرفتن نمایشگر در مواجه با نور مستقیم خورشید به منظور بالا بردن میزان خوانایی تصویر در نور شدید محیط است.

نخستین لپ‌تاپهای طرح "یک لپ تاپ برای هر کودک" در ماه جاری میان ‪۲۵۰۰‬ تن از کودکان کشورهای برزیل، اوروگوئه، لیبی، رواندا، پاکستان، تایلند و احتمالا اتیوپی و نیز منطقه کرانه باختری رود اردن توزیع خواهند شد و در مرحله بعد تعداد بیشتری از این لپ‌تاپها به صورت آزمایشی میان کودکان اندونزی و چند کشور دیگر توزیع می‌شوند.

اولین جشنواره "تسما" برگزار می‌شود

اولین جشنواره پنج روزه توسعه و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران (تسما) اردیبهشت سال ‪ ۸۶‬توسط شورای عالی اطلاع‌رسانی برگزار می‌شود.

به گزارش کرمان نیوز  "سعید سالاریان"، دبیر اجرایی اولین جشنواره تسما با بیان این مطلب گفت: شورای عالی اطلاع رسانی در چارچوب سیاست‌های کلان و وظایف خود در نظر دارد با دعوت از تمامی فعالان بخش خصوصی و دولتی در عرصه تولید محتوای الکترونیکی، این جشنواره را برگزار کند.

نگاهی به وضعیت انتشار روزنامه در ژاپن

دیدگاه‌های مختلفی پیرامون رازهای پیشرفت شتابان ژاپن وجود دارد، اما شاید بتوان گفت که یکی‌از این رازها، تنوع‌رسانه‌ها و سطح‌بالای روزنامه خوانی در میان اقشار مختلف مردم این کشور باشد.

بررسی‌های انجام گرفته از سوی انجمن روزنامه‌نگاران ژاپن نشان می‌دهد که هم اکنون برای هر خانوار ژاپنی، بیش از یک روزنامه منتشر می‌شود که در جهان در بالاترین رده قرار دارد.

بر اساس آمار این انجمن در ژاپن که بیش از ‪ ۵۱‬میلیون و ‪۱۰۲‬هزار خانوار در آن زندگی می‌کنند، ‪ ۵۲‬میلیون و ‪ ۳۱۰‬هزار نسخه روزنامه چاپ می‌شود.

این آمار همچنین بدین معنی است که‌در کشور ‪ ۱۲۷‬میلیون نفری ژاپن ، برای هر ‪ ۲/۴۳‬نفر یک روزنامه منتشر می‌شود.

این گزارش نشان‌دهنده آن است که کلان شهر توکیو پایتخت ژاپن، بیشترین روزنامه خوان را در خود جای داده است.

در توکیو بیش از شش میلیون و ‪ ۵۳‬هزار نسخه روزنامه منتشر می‌شود که این آمار نشان می‌دهد، برای هر خانوار در توکیو، ‪ ۱/۰۲‬روزنامه منتشر می‌شود.

یکی از دلایل بزرگ گسترده بودن روزنامه خوانی در ژاپن، وجود شبکه‌های توزیع روزنامه در گوشه و کنار این کشور است که روزنامه را به در خانه مردم می‌رساند.

این شبکه گسترده توزیع سبب شده تا در ژاپن هر روزه در صندوق پست خانه ‪ ۹۴/۳۲‬درصد از روزنامه‌خوانان ژاپنی، روزنامه قرار گیرد.

باقی خوانندگان نیز روزنامه‌های خود را به‌طور مستقیم‌از کیوسک‌ها، ایستگاه های قطار و یا دیگر مکان‌های عرضه روزنامه خریداری می‌کنند.

در ژاپن بیشتر شرکت‌های بزرگ مطبوعاتی، روزانه روزنامه خود را دو نوبت به چاپ می‌رسانند و آنها را بامداد و غروب هر روز در دسترس خواننده قرار می‌دهند.

به‌طور معمول پخش روزنامه بامدادی در ژاپن حوالی ساعت سه تا چهار بامداد و پخش چاپ غروب روزنامه‌ها، حوالی ساعت چهار بعداز ظهر هرروز انجام می‌شود.

روش پخش روزنامه در ژاپن بدین شکل است که در مرحله نخست روزنامه از چاپخانه در مراکز شهرها به کانون‌های پخش در گوشه و کنار کشور فرستاده می شوند و سپس بوسیله موتور و دوچرخه‌سوارانی که در این مراکز کار می‌کنند، به جلو درب خانه خوانندگان رسانده می‌شود.

بررسی‌های انجمن روزنامه‌نگاران ژاپن نشان می‌دهد، هر ژاپنی به‌طور میانگین روزانه ‪ ۲۹/۸‬دقیقه وقت خود را برای خواندن روزنامه صرف می‌کند.

آمار زمانی که هر روزنامه خوان برای خواندن روزنامه صرف می‌کند، در میان مردان ژاپنی ‪ ۳۲/۵‬دقیقه و در میان بانوان ژاپنی ‪ ۲۷/۴‬دقیقه درروز می‌باشد.

بررسی انجام گرفته‌از سوی شش روزنامه بزرگ سراسری ژاپن نشان می‌دهد، حدود ‪ ۶۵‬درصد از ژاپنی‌ها اطلاعات بدست آورده از رخدادهای سیاسی را از روزنامه‌ها دریافت می‌کنند که ‪ ۱۰‬درصد کمتر تلویزیون است.

نتیجه این بررسی همچنین نشان داده است که ‪ ۶۶/۳‬درصد از شهروندان ژاپنی اخبار محلی و منطقه‌ای را از روزنامه می‌گیرند که حدود ‪ ۴۰‬درصد بیشتر از تلویزیون است.

در ژاپن با توجه به ضرورت بیطرف بودن رسانه‌ها و حفظ استقلال، چه در بخش رسانه‌های تصویری و چه در بخش رسانه‌های نوشتاری، هیچ رسانه دولتی وجود ندارد.

از این‌رو رسانه‌ها در ژاپن برای تامین بودجه خود،به انتشار آگهی در شبکه تلویزیونی و روزنامه‌های خود می‌پردازند.

در ژاپن تنها تلویزیون سراسری این کشور(ان.اچ.کی) یک شبکه عمومی دانسته می‌شود که به دلیل آن‌که بودجه خود را به‌طور مستقیم ماهانه از مردم می‌گیرد، از پخش آگهی و بدست آوردن درآمد از راه تبلیغات خودداری می‌کند.

آمارهای مربوط به سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی نشان می‌دهد که در این سال در ژاپن به‌طور کلی پنج تریلیون و ‪ ۹۶۲‬میلیاردین هزینه تبلیغات شده که بیش از یک تریلیون ین از آن مربوط به روزنامه‌ها است.

پرشمارگانترین روزنامه سراسری در ژاپن، روزنامه یومیوری است که روزانه حدود ‪ ۱۴‬میلیون نسخه روزنامه در دو نوبت منتشر می‌کند.

روزنامه یومیوری در سال ‪ ۱۸۷۸‬میلادی با تیراژ چندصد نسخه کار اطلاع‌رسانی را در ژاپن آغاز کرده،اما هم‌اکنون نه تنها در ژاپن بلکه درجهان در جایگاه پرشمارگانترین روزنامه قرار گرفته است.

روزنامه "یومیوری" در سراسر ژاپن ‪ ۲۸‬مرکز چاپ دارد که چاپ صفحات رنگی روزنامه در آنها امکانپذیر است.

این روزنامه حدود شش هزار کارمند با ‪ ۳۳‬دفتر در خارج و ‪ ۳۵۲‬دفتر در داخل ژاپن دارد که شمار کلی آنها به ‪ ۳۸۵‬دفتر می‌رسد.

روزنامه یومیوری در منطقه خاورمیانه نیز دارای چهار دفتر در تهران ، استانبول، قاهره و بیت‌المقدس است.

روزنامه یومیوری دارای هشت هزار مرکز فروش در ژاپن است و روزنامه‌های بامداد و غروب را بدست مشترکین این روزنامه می‌رساند.

چاپ بامدادی روزنامه یومیوری به طور میانگین حدود ‪ ۴۰‬صفحه و چاپ بعد از ظهر دارای حدود ‪ ۱۰‬صفحه دارد که صفحه نخست آن را معمولا با عکس رنگی تزیین می‌کند.

چاپ بامداد این روزنامه معمولا از ‪ ۱۱‬بخش تشکیل می‌شود که عبارت از بخش عمومی، سیاسی، جهانی، اقتصادی، علمی، اجتماعی، ورزش، سهام، زندگی، منطقه، تجزیه و تحلیل می‌باشد.

بخشی از صفحات روزنامه یومیوری را آگهی‌های تبلیغاتی در بر می‌گیرد که از سرچشمه‌های بزرگ درآمد این روزنامه است.

برای مثال نرخ رسمی یک آگهی رنگی به ابعاد ‪ ۵/۴‬سانتی متر در ‪ ۱۰/۹‬سانتی متر در صفحه نخست چاپ بامداد روزنامه یومیوری حدود ‪ ۳/۵‬میلیون ین است.

گفتنی است که مراکز محلی پخش و فروش روزنامه یومیوری نیز به‌طور جداگانه اقدام به پذیرش آگهی‌های تبلیغاتی از شرکت‌های منطقه می‌کنند که برگ‌های آنها در میان روزنامه قرار می‌گیرد.

یومیوری دارای یک روزنامه وابسته انگلیسی زبان به نام دیلی یومیوری است که بیش از ‪ ۴۲‬هزار نسخه تیراژ در روز داشته و پس از روزنامه ژاپن‌تایمز در رده دوم پرشمارگانترین روزنامه انگلیسی زبان در ژاپن قرار دارد.

گفتنی است روزنامه یومیوری دارای چهار کانال تلویزیونی وابسته است که بزرگترین آن کانال چهار "نیهون تربی" می‌باشد.

این روزنامه برگزارکننده بسیاری از نشست‌های جهانی در زمینه‌های مختلف همچون علمی، فرهنگی و سیاسی می‌باشد و در آن حتی رهبران کشورها نیز شرکت می‌کنند.

روزنامه یومیوری دارای یک منشور است که بر اساس آن پیگیری آزادی که مسوولانه است، ضروری است.

در این منشور آمده است که باید حقیقت را با دلیری پیگیری کرد و با استفاده حق بیان مسوولانه با دادن اطلاعات درست به مردم به اعتماد آنها پاسخ شایسته داد.

احترام به حقوق انسان‌ها و آرمان قراردادن انسان سالاری نیز از دیگر متون منشور روزنامه یومیوری است.

دومین روزنامه بزرگ ژاپن روزنامه "آساهی" است که روزانه حدود ‪۱۱/۵‬ میلیون نسخه روزنامه منتشر می‌کند.

روزنامه آساهی که در سال ‪ ۱۸۷۹‬میلادی کار خود را آغاز کرده است، هم‌اکنون شش هزار و ‪ ۴۳‬نفر کارمند دارد.

منبع : ایرنا

موفقیت یکی از اساتید کرمان در بیستمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی

به گزارش کرمان نیوز  طرح "کاربرد فرآورده‌های گیاهی و اکتینومیستی در کنترل بیولوژیکی پاتوژن‌های گیاهی" متعلق به پروفسور غلامحسین شهیدی بنجار از اساتید دانشکده دانشگاه شهید باهنر کرمان دیگر برنده رتبه سوم بخش پژوهشهای بنیادی بیستمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی اعلام شد. ایشان جوایز خود شامل لوح تقدیر، تندیس، و جوایز نقدی را از دست رییس جمهور دریافت کردند.

پخش فیلم اعتراف یکی از عاملان اصلی بمبگذاری زاهدان

فیلم کوتاه اعترافهای یکی از عاملان اصلی بازداشت شده حادثه تروریستی بمبگذاری چهارشنبه زاهدان ساعتی پیش از سیمای استانی سیستان و بلوچستان شبکه "هامون" پخش شد.

به گزارش کرمان نیوز  به نقل از ایرنا در این فیلم دو دقیقه‌ای این تروریست به نام "نصرالله شمسی‌زهی" به همکاری با گروهک موسوم به "جنبش مقاومت مردمی ایران(جندالله) اعتراف کرد.

این تروریست در اعترافهای خود گفت: "با برنامه‌ریزی گروهک تروریست جندالله سرقت ماشین و به شهادت رساندن رانندگان آنان، عملیات تروریستی خیابان بزرگمهر (در ‪ ۱۲‬بهمن ماه جاری) و به شهادت رساندن ماموران نیروی انتظامی و بمبگذاری چهارشنبه زاهدان را با کمک دوستانم انجام داده‌ام." او افزود: "قبلا به شرارت می‌پرداختم ولی از سه ماه پیش از طریق یکی از دوستانم وارد شاخه سیاسی گروهک تروریستی جندالله شدم."
این فرد جنایتکار ادامه داد: "پس از طی کردن حدود دو ماه آموزش در خاک پاکستان برای اجرای برنامه‌های شوم جندالله وارد جمهوری اسلامی ایران شدم." او بیان کرد: "طبق قرارداد با عبدالمالک ریگی سرکرده این گروهک برای انجام هر عملیات ‪ ۱۰‬میلیون ریال بابت حق‌الزحمه دریافت می‌کردم." این تروریست در پایان اعترافهای کوتاه خود از مسوولان خواهان بخشش و عفو شد.

عامل اصلی بمب‌گذاری زاهدان اطلاعات جدیدی راافشا کرد

یک مقام مسوول در سیستان و بلوچستان گفت: عامل اصلی بمب‌گذاری روز چهار- شنبه زاهدان اطلاعات جدیدی از توطئه‌های آمریکا برای‌ایجاداختلاف و فتنه قومی و مذهبی در سیستان و بلوچستان افشا کرد.

به گزارش کرمان نیوز  وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، روز جمعه به ایرنا افزود: فرد دستگیر شده در اعترافهای خود گفت که گروهک تروریستی جندالله هیچگونه سازماندهی و تشکیلاتی در داخل ایران و به خصوص سیستان و بلوچستان نداردواعضای آن افراد شروری هستند که توسط سرویسهای خارجی جذب شده و آموزش خرابکاری می‌بینند.

وی اضافه کرد:این عامل بمب‌گذاری اعتراف کرد افرادی که به ما آموزش بمب- گذاری و ترور می‌دادندبه‌زبان انگلیسی صحبت می‌کردند ومترجمان‌آنان که زبان فارسی داشتند، به احتمال از اعضا گروهک منافقان بودند.

این مقام مسوول به نقل از متهم دستگیر شده گفت: راهپیمایی گسترده ‪۲۲‬ بهمن و حضور اهل سنت در کنار اهل تشیع سبب نگرانی و ناخرسندی آمریکاییها شد و برای برهم زدن این وحدت و همدلی تصمیم گرفتند که چند اقدام خرابکاری در سیستان و بلوچستان انجام دهند.

این مقام مسوول افزود: بر اساس اعتراف دستگیرشدگان، قرار بوده است این افراد پس از بمب‌گذاری و شهادت تعدادی از شهروندان، اقدام به ترور برخی از مولوی‌های اهل سنت و سران طوایف کنند تا از این طریق فتنه قومی و مذهبی در استان و حتی کشور ایجاد شود.

او ادامه داد: عامل بمب‌گذاری اظهار کرد که "من فکر نمی‌کردم مردم به ما حمله کنند زیرا ما را توجیه کرده بودند که مردم با شما هستند اما پس از انفجار، بر خلاف انتظار،مردم به سوی ما حمله کردند و پس از ضرب و شتم زیاد من را تحویل ماموران دادند."
عامل اصلی بمب‌گذاری بلوار ثارالله زاهدان که منجر به شهادت ‪ ۱۱‬نفر و مجروح شدن ‪ ۳۱‬تن از کارمندان سپاه پاسداران، بسیجیان و مردم عادی شد، در اعترافهای خود که پنجشنبه شب از سیمای مرکز سیستان و بلوچستان نیز پخش شد، گفت: "مدتی قبل از طریق یکی ازکشورهای همسایه برای اقدامهای تروریستی و خرابکاری وارد زاهدان شدم."
وی که خود را"نصرالله شنبه‌زهی" معرفی کرد،افزود: "در سه عملیات تروریستی شامل سرقت مسلحانه یک دستگاه خودرو برای انجام اقدامهای تروریستی و قتل راننده آن، ترور چهار مامور انتظامی در تقاطع بزرگمهر و بلوار معلم و بمب گذاری در بلوار ثارالله و شهادت کارمندان سپاه و مردم، شرکت داشتم." این متهم اصلی ناامنی ضمن ابراز ندامت و پشیمانی گفت:"به ما گفته بودند بعد از هر عملیاتی مبالغ زیادی پول به شما می‌دهیم."
در اقدامی تروریستی که چهارشنبه گذشته در بلوار ثارالله زاهدان بوقوع پیوست، ‪ ۱۱‬نفر از کارمندان سپاه پاسداران، بسیج و مردم عادی شهید و ‪۳۱‬ نفر مجروح شدند.

درپی‌این حادثه گروهک تروریستی موسوم به جنبش مقاومت مردمی‌ایران (جندالله) که پیشتر در عملیاتهای خرابکارانه خود بسرعت مسوولیت این اقدامها را بر عهده می‌گرفت، در عملیات چهارشنبه با پنج ساعت تاخیر مسوولیت این انفجار را پذیرفت.

بدنبال حادثه غیرانسانی چهارشنبه گذشته با هوشیاری مردم و اقدام سریع ماموران انتظامی و امنیتی سیستان و بلوچستان چند نفر از عوامل اصلی بمب گذار دستگیر شدند.

با اعترافهای این افراد روز گذشته دو خانه تیمی محل نگهداری سلاح و مهمات جنگی برای انجام عملیاتهای خرابکارانه به همراه اسناد و مدارک متعلق به اشرار گروهک تروریستی موسوم به جندالله شناسایی و کشف شد.

ایستگاه هفت تیر ایستگاه تفکر شد

با هدف ترویج فرهنگ اندیشه ورزی و تفکر و آشنا سازی شهروندان با روش‌های اندیشه کاربردی، ایستگاه تفکر در مترو  تهران راه اندازی شد.

به گزارش کرمان نیوز   به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای تفکر تهران ، این مکان در ایستگاه مترو و هفت تیر میزبان مسافران و عموم شهروندان است. کتابچه ها، بروشورها و سایر نشریات و محصولات فرهنگی درباره تفکر در این ایستگاه به صورت رایگان به شهروندان عرضه می شود. در ایستگاه تفکر هم چنینی بروشورهای مسابقه ای تحت عنوان همسفر خورشید درباره زندگی، آثار و شهادت متفکر بزرگ به مخاطبان عرضه می شود.

مراسم روز مهندسی پنجم اسفند در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مراسم بزرگداشت روز مهندسی همزمان با تولد خواجه نصیرالدین طوسی پنجم اسفند ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار و طی آن از مهندسان برتر کشور تقدیر می‌شود.

 

به گزارش کرمان نیوز  به نقل از رسانه ها، دکتر محمدرضا اسلامی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با اعلام این مطلب اظهار داشت: فرهنگستان علوم در راستای رسالت خود در شناسایی افراد علمی و برجسته کشور هر ساله مراسم روز مهندسی را در یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار و از مهندسان نخبه و برتر کشور در شاخه‌های مختلف مهندسی تقدیر می‌کند.

این استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر با اشاره به روند انتخاب مهندسان برتر اظهار داشت: گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم دارای شش شاخه در زمینه‌های مهندسی برق، مکانیک، شیمی، عمران، (مواد و متالوژی) و (انرژی و محیط زیست) می‌باشد؛ که کارکرد مهندسان برتر در انجمن‌های مهندسی و زیر شاخه‌های فرهنگستان مورد بررسی قرار گرفته و نفرات نخست هر رشته جهت تقدیر به فرهنگستان علوم معرفی می‌شوند.

شایان ذکر است، در مراسم امسال از مهندس مسعود حجت در زمینه مدیریت مهندسی برق، مهندس سید عباس موسوی در زمینه مهندسی شیمی و مهندس محمد تقی کبریت ساز توکلی در زمینه مهندسی مکانیک تقدیر به عمل می‌آید./انتهای پیام/  

دانشجویان بسیجی می توانند خلاء روزنامه نگاران متخصص را پرکنند

مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) گفت: در شرایط کنونی دانشجویان بسیجی می توانند خلاء متخصصان روزنامه نگار را در کشور پر کنند.

به گزارش کرمان نیوز  به نقل از   «شبکه خبر دانشجو»، مهندس سید جلال فیاضی، طی نشستی در مرکز خبرگزاری ایرنا ضمن اعلام خلاصه ای از فعالیت‌های خبرگزاری جمهوری اسلامی در این جلسه، گفت: ما در حال حاضر خلاء روزنامه‌نگاران متخصص را نداریم اما خلاء متخصصان روزنامه نگار در کشور احاس می شود که دانشجویان بسیجی و به ویژه شما خبرنگاران بسیج دانشجویی می توانید این خلاء را پر کنید.

وی فعالیت دانشجویی را یکی از زلال ترین و مغتنم ترین فعالیت‌ها توصیف کرد و خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه ابراز داشت: شما در دوران دانشجویی سعی کنید زیاد به دنبال کار حرفه ای نروید تا با کار آمارتوری که پیش می گیرید همچنان روحیه آموختن نکات جدید را در خود حفظ کرده باشید.

مدیر عامل خبرگزاری ایرنا، خبرنگاری را یک فعالیت توام با علم و هنر و حساس عنوان کرد و گفت: کسانی که به دنبال خبرنگاری و روزنامه نگاری هستند باید با عشق و هنر خود به کار دل ببندند و نباید فکر کنند که خبرنگاری فرصتی برای کسب درآمد بیشتر است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خبرگزاری ایرنا را معتبرترین و مستندترین خبرگزاری در سطح کشور عنوان کرد و اظهار داشت: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بزرگترین شبکه خبری کشور و تنها ارگان رسمی مکتوب نظام جمهوری اسلامی است که در حال حاضر دارای 60 نمایندگی داخل و 30 نمایندگی خارجی می باشد و اخبار خود را به غیر از زبان فارسی به 8 زبان زنده دنیا به مخاطبان خود عرض می کند.

لازم به ذکر است، در ادامه این جلسه برخی از خبرنگاران «شبکه خبر دانشجو» به بیان نقطه نظر است خود پیرامون خبرگزاری ایرنا و جریان اطلاع رسانی کشور پرداختند./انتهای پیام/

ساخت دروازه قرآن بم بزودی آغاز می‌شود

رییس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی بم گفت: ساخت دروازه قرآن بم بزودی آغاز می‌شود.

به گزارش کرمان نیوز  محمدعلی جوشایی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت این دروازه از مصوبات ستاد سال پیامبر اعظم(ص) بم می‌باشد و در شورای عالی معماری این شهر نیز به تصویب رسیده است. وی اعتبار مورد نیاز برای ساخت دروازه قرآن بم را ‪ ۴‬میلیارد ریال اعلام کرد.

جوشایی افزود: دروازه قرآن بم با زیربنای ‪ ۸۰۰‬متر مربع شامل دو گالری برای نمایشگاه علوم قرآنی و فضاهایی برای کاربری‌های دیگر خواهد بود. رییس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی بم گفت: این دروازه با توجه به دو ورودی و خروجی از دو سمت جاده اصلی به عنوان پل روگذر نیز قابل استفاده خواهد بود. وی با اشاره به اینکه شهر بم در مسیر تردد بسیاری از هموطنان قرار دارد گفت: ساخت این دروازه از یک سو جلوه زیبایی برای ورودی شهر و از سوی دیگر یادبودی برای قربانیان زلزله خواهد بود.

درسالگرد شهدای سانحه هوایی کرمان برنامه‌های ویژه برگزار می‌شود

دبیر هیات امنای هیات شهدای غدیر استان کرمان گفت : به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی ‪ ۲۷۶‬شهید سانحه هوایی کرمان ، این هیات برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است .

به گزارش کرمان نیوز  محمد حسین مویدی روز سه شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود : مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که از ساعت ‪۱۹‬ چهارشنبه ‪ ۲۵‬بهمن به مدت ‪ ۵‬شب در مهدیه مسجد جامع کرمان برگزار می‌شود، از جمله این برنامه‌ها است .

‪ ۲۷۶‬نفر از پاسداران انقلاب اسلامی در اول اسفندماه سال ‪ ۸۱‬در سانحه هوائی که مصادف با عید غدیر بود،به شهادت رسیدند. به مناسبت تقارن عید غدیر با این سانحه ،از این شهدا بانام شهدای غدیر نام می‌برند.

اعزام زائرین راهیان نور سال 86 منسجم تر از سالهای قبل خواهد بود

اولین جلسه ستاد راهیان نور استان کرمان به منظور ساماندهی، برنامه ریزی و مدیدریت کاروانهای راهیان نور تشکیل گردید.

به گزارش کرمان نیوز  رئوفی نژاد استاندار کرمان در این جلسه گفت : کاروانهای راهیان نور از حمایتهای خدماتی و پشتیبانی در حد مطلوب برخوردار خواهند شد و هر چه کیفیت برنامه ها بالا باشد تاثیرپذیری زائرین از برنامه ها بیشتر خواهد بود .
سرهنگ پاسدار محمد مهدی ابوالحسنی ، مدیرکل حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمان نیز با اشاره به اعزام ده هزار نفری دانشجویان ، جوانان و اقشار مختلف مردم در سال 84 ارائه خدمات فرهنگی و هنری را از اولویت برنامه های کاروانهای راهیان نور دانست .

هفت درصد معتادان استان کرمان ، زن هستند

جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان گفت: از ‪ ۸۰‬تا ‪ ۸۵‬هزار نفر جمعیت معتاد استان کرمان، فقط هفت درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش کرمان نیوز  سرهنگ حسین چناریان  در جلسه کار گروه خانواده و بانوان، شمار معتادان استان کرمان شمار بانوان معتاد را چهار تا پنج هزار نفر ذکر کرد. وی افزود : قیمت ارزان و فراوانی مواد مخدر در جامعه اثرات نامناسبی را بر روی خانواده‌ها گذاشته است.

سرهنگ چناریان افزایش بیماری‌های پرخطر و از بین رفتن بنیاد خانواده را از دلایل سوء مصرف مواد مخدر در جامعه دانست . جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان گفت: ‪ ۷‬تا ‪ ۱۰‬درصد جمعیت معتاد استان کرمان آلوده به بیماری‌های پر خطری چون ایدز و هپاتیت هستند و آمار زنان معتاد آلوده به بیماری‌های پر خطر در استان کرمان نسبت به جمعیت مرد معتاد بیشتر است.

سالروز صدور حکم اعدام سلمان رشدی از سوی امام (ره)

در25 بهمن 1367امام خمینی‌(رض) با صدورحکمی در واکنش به انتشار کتاب موهن آیات شیطانی نویسنده این کتاب را مستحق مجازات اعدام دانستند، فرمان تاریخی امام (ره) در لزوم اعدام سلمان رشدی به قدری نافذ بود که امروز با وجود گذشت 18 سال از صدور آن بانی این اقدام موهن بدون قرار گرفتن در چتر حمایتی حامیانش قادر به زندگی نیست.

به گزارش کرمان نیوز  به نقل از گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، سلمان رشدی نویسنده‌ی کتاب آیات شیطانی (satanic verses) داستان‌نویس هندی‌الاصلی است که برای نوشتن کتابی چون «بچه‌های نیمه شب» در سال 1981 موفق به کسب جایزه «بوکر پرایز» ‌شد و حتی کتابش از سوی انتشارات «رندم هاوس» آمریکا در سال 1999 در ردیف صد فرمان برتر قرن بیستم قرار‌گرفت.

«لبخند یوزپلنگ»، «شرق، غرب»، «شالیمار دلقک» و «شرم» از دیگر آثار او است، اما او پس از نگارش کتاب آیات شیطانی (satanic verses) که در آن به پیامبر گرامی اسلام توهین شده موقعیتی متزلزل در عالم نویسندگی پیدا ‌کرد و مورد کینه‌ی به حق مسلمانان قرار گرفت.

به دنبال نگارش این کتاب موهن ازسوی امام خمینی(رض) حکم ارتداد این نویسنده مرتد صادر می‌شود که حکم ایشان بدین شرح است:

« انالله و اناالیه راجعون به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌رسانم مولف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ و منتشر شده است همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌باشند. از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند سریعا آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرات نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است، ان‌شاءالله. ضمنا اگر کسی دسترسی به مولف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

روح‌الله موسوی الخمینی.»

پس از انتشار این پیام بسیاری از مسلمانان درصدد اجرای حکم برمی‌آیند که از جمله آنها می‌توان دانشجوی بسیجی ابراهیم عطایی را نام برد که در سال 1368 با محافظان سلمان رشدی درگیر و شهید می‌شود و از آن پس سلمان رشدی مجبور می‌شود به همراه همسرش در آمریکا و در انزوا و تحت نظر پلیس زندگی کند.

در آن ایام جهان غرب به بهانه‌ی آزادی قلم از اندیشه‌ی سلمان رشدی دفاع کرد و حتی او را به موجب نگارش این کتاب مورد تشویق قرار داد.البته بعد از رحلت امام (ره) آیت‌الله خامنه‌ای نیز بر واجب‌القتل بودن سلمان رشدی تاکید ‌کردند و این حکم را غیر قابل تغییر و بخشش ‌دانستند.

نشست خبرنگاران با فرمانده مقاومت بسیج استان کرمان

به گزارش کرمان نیوز  به همت مجمع خبرنگاران دفاع مقدس ، نشستی با حضور سردار ابو حمزه فرمانده مقاومت بسیج استان کرمان و خبرنگاران برپاشد .

متصرفان زمینهای سیرجان اسناد آنرا در اختیار دارند

فرماندار سیرجان گفت: متصرفان پرونده زمین خواریهای سیرجان اسناد این زمین‌ها را در اختیار دارند و سازمان مسکن و شهر سازی تنها مرجعی است که باید نسبت به ابطال این اسناد اقدام کند.

به گزارش کرمان نیوز  غلامعلی موحدی نیا در گفت و گو با خبرنگار فارس در کرمان افزود: یکی از مواردی که در پرونده زمین خواری سیرجان مود بررسی قرار گرفته این است که این اسناد توسط چه سازمانهایی و چه گونه در اختیار این افراد قرار گرفته است.
وی همچنین با بیان اینکه ابعاد پرونده‌ زمین خواری سیرجان به گونه‌ای نیست که در اذعان عمومی و نشریات انعکاس یافته، گفت: از زمانی که مدیریت جدید شهرستان کار خود را آغاز کرده است، هیچ موردی در مساله زمین خواری گزارش نشده و جلوی زمین خواریهای بطور کامل گرفته شده است.
وی افزود: ستاد شهرستانهای پیگیری پرونده زمین خواری سیرجان و سازمان مسکن و شهر سازی در مورد این پرونده مشغول تحقیقات هستند.
فرماندار سیرجان در مورد ارزیابی خود از تشکیل کمیته دانشجویی پیگیری پرونده زمین خواری در سیرجان نیز گفت: پرونده‌ زمین خواری باید از کانال قانونی پیگیری شود و کمیته دانشجویی نمی‌تواند در این زمینه نقشی ایفا کند.
وی همچنین در مورد پرونده طلبه سیرجانی که در امر مبارزه با زمین خواری اقداماتی را انجام داده است، گفت: ایشان برای پیگیری این پرونده قانونی عمل نکرده و در همین زمینه اداره اطلاعات شهرستان از وی شکایت کرده است.
موحدی نیا در ادامه از لغو حکم زندان برای طلبه مذکور خبر داد و گفت: خود شخصا پیگیر این قضیه هستم که این طلبه راهی زندان نشود و امیدواریم بتوانیم رضایت شاکیان پرونده وی را جلب کنیم.

کمیته دانشجویی پیگیری پرونده زمینخواری سیرجان تشکیل شد

کمیته دانشجویی پیگیری پرونده زمینخواری سیرجان با همکاری 4تشکل دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان از امروز آغاز به کار کرد.

به گزارش کرمان نیوز  به نقل از گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از کرمان کمیته مذکور که متشکل از نمایندگانی از 4 تشکل جامعه اسلامی دانشجویان، کانون مطالعاتی امام خمینی، کانون امام حسن مجتبی (ع) و جنبش عدالتخواه دانشجویی است امروز طی جلسه‌ای مشترک در دانشگاه کرمان تشیکل شد و قصد دارد پرونده زمینخواری سیرجان را پیگری نماید.
پگیری ارتباط با مسئولان استان کرمان در رابطه با پرونده مذکور و گفت‌وگو با معتمدین محلی شهر سیرجان در رابطه با پرونده زمینخواری از جمله اولویت‌هایی است که کمیته‌ مذکور آنها را در دستور کار دارد.

تیم فوتبال صنعت مس کرمان بر فجرسپاسی شیراز پیروز شد

از سری مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور یک دیدار عصر روز جمعه بین تیمهای صنعت مس کرمان و فجرسپاسی شیراز برگزار شد که تیم صنعت مس کرمان بانتیجه دو برصفر بر حریف خود پیروز شد.

به گزارش کرمان نیوز  گلهای این دیدار را که در استادیوم شهید "سلیمی کیا"کرمان و در حضور حدود سه هزار تماشاگر برگزار شد، "علا عبدالزهراء"در دقیقه ‪ ۲۵‬و حمیدرضا شرفی در ثانیه‌های آخر بازی به ثمر رساندند.

محکومیت یک طلبه به خاطر اعتراض به زمین خواری در سیرجان

جهانشاهی که امام جماعت یکی از مساجد سیرجان است، نزد تمامی مردم این شهر به خلوص و دلسوزی مشهور بوده و نتوانسته اند اتهام دیگری جز لفظ "تند بودن" به عملکرد و سابقه پاک و شفاف او وارد کنند. وی مدتهاست با دغدغه های عدالتخواهانه به فعالیتهای فرهنگی و سیاسی مردمی در سیرجان می پردازد و اخیراً حرکتهایی برای مقابله با زمین خواران سیرجان آغاز کرده است. وی پس از جمع آوری طومار مردمی و انتشار نشریه فریاد عدالت در اعتراض به این پدیده شوم اقتصادی، از سوی دادگاه به حبس محکوم شده است.

به گزارش کرمان نیوز  به نقل از سایت مطالبه(ارگان جنبش عدالتخواه دانشجویی) - گفتنی است زمین خواری در سیرجان یکی از آشکارترین و شناخته شده ترین پدیده هاست.

میزان حبس تعیین شده برای حجت الاسلام جهانشاهی سه ماه و یک روز است که تعمداً بیش از سه ماه تعیین شده تا قابل خریدن نباشد.

مدعیان دینداری، دردمندی، آزاد اندیشی، عدالتخواهی، اطلاع رسانی بی طرف و غیره و غیره، بسم الله! کاری بکنید...

مسوولان برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تلاش کنند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت:مسوولان باید در برابر مخالفت کشورهای غربی در دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ، مقاومت کنند و به تلاش خود ادامه دهند.

به گزارش کرمان نیوز  حجت‌الاسلام والمسلمین"سید یحیی جعفری" در خطبه‌های نماز جمعه کرمان افزود: دشمنان همچنان سر و صدای زیادی در زمینه دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در دنیا به راه انداخته‌اند و با این مساله ساده مخالفت می‌کنند. وی ادامه داد:اگر داشتن انرژی هسته‌ای برای کشور ما خوب نیست، حق و عدل ایجاب می‌کند که هیچ کشوری این فناوری را نداشته باشد.

گذری بر شناخت ما از آیت الله طالقانی...

بی چون و چرا طالقانی بخشی از تاریخ ایران است... سکوت درباره او سانسور تاریخ است و نادیده گرفتنش نشان از نابینایی...
ببخشید شما آیت الله طالقانی را می شناسید؟ سوالی کوتاه و واضح ولی جوابها کوتاه و غیرواضح! آقای طالقانی، بله ایشان فردی انقلابی و مبارز بودند... دیگری می گفت: مگر می شود ایشان را نشناسیم. یکی می‌گفت: مرد بزرگی بود! و من در تمامی جوابها در انتظار بودم تا در مورد طالقانی بیشتر بگویند و بیشتر بشنوم اما انگار طالقانی در همین جملات خلاصه شده بود.
بسیار اتفاق افتاده است که شهرت و محبوبیت عده ای در جامعه جایگزین شناخت آنها می شود.آفت «حجاب شهرت» به این همین معناست که شهرت عده ای حجاب و مانع شناخت آنها می شود. همین که مردم نام کسی را به کرات می شنوند با خود می پندارند که او را می شناسند.آنان آشنایی را به منزله شناخت تلقی می کنند و چون فکر می کنند او را می شناسند به دانستن اسمی از او اکتفا کرده و در پی شناختش نی روند.
آری! عده ای با مشهور شدن محجور می شوند و در هاله شهرتشان پنهان می مانند.
در اساطیر یونان از راهزنی یاد شده است به نام پروکرست که مسافران را به خانه اش می برد و بر تخت می‌خوابانید. اگر کسی بلندتر از تخت بود سر و پایش را می برید تا به اندازه تخت شود و اگر کوتاه تر بود آنقدر او را می کشید تا جان می داد. امروز نیز عده ای با تاریخ و بزرگانش چنان می کنند که پروکرست با مسافران دیار خویش می کرد. برخی را بزرگتر و برخی را کوچکتر می نمایند. عده ای را مطرح و بعضی دیگر را پنهان می کنند.
دو مسئله ای که در بالا عنوان شد (حجاب شهرت و تاریخ پروکروستی) دو اتفاقی است که متأسفانه در کشور ما در جریان بوده و هست و تأسف بارتر اینکه بزرگانی چون آیت الله طالقانی در معرض تهاجم این دوآفت قرار گرفته و متضرر شدند.
مرحوم طالقانی از پاکبازانی بود که نه بزرگش کرده بودند و نه بر حسب تصادف قهرمان شده بود. او قهرمانی راستین از تبار علویون بود.او همگام با بنیانگذار انقلاب و دیگر مبارزین، پرچم زخم خورده این جهاد را بر دوش نهاد و سالها سختی و سیاهی و شقاوت طاغوتیان زمان را به جان خرید. او پس از انقلاب نیز باری از تهمت ها و افتراها و تنگنظری ها را پذیرا شد و خم بر ابرو نیاورد. بدین گونه طالقانی سر منشأ تحولاتی عظیم و بنیادین در انقلاب نوپای اسلامی شد.
بی چون و چرا طالقانی بخشی از تاریخ ایران است، خاصه تاریخ روشنفکری دینی... سکوت درباره او سانسور تاریخ است و نادیده گرفتنش نشان از نابینایی. بی شک طالقانی از پیشاهنگان نهضت اصلاح دینی و روشنفکری حقیقی بود. او نخستین زندانی سیاسی از میان روحانیون بود. او با همه احزاب و گروه های مبارز ارتباط داشت و همین شاخصه سر منشأ بسیاری از ایرادات و اتهامات به این سید بزرگوار بود. او روحانی ای بود که باب گفتگو با جوانان و روشنفکران را باز کرد. او بر رأی مردم و حاکمیت ملت و نظام شورایی پای فشرد و آن را به ثمر رساند.
در پایان این گفتار حسن کلام را جمله حضرت امام خمینی قرار می دهیم که فرمود:« او می‌توانست با رفتار و گفتارش به اعصاب ناآرام که موجب نگرانی ها و تفرق‌ها می‌شود،‌آرام بخشد. مجاهد بزرگوار و عالم هوشیاری که از عنفوان جوانی تا آخرین لحظات زندگی در خدمت اسلام و کشورهای اسلامی، متحمل رنجها و حبسها بود و هیچگاه از این زحمت ارجمند و خدمت سودمند کناره‌گیری نکرد...»
منبع : فارس

گذری بر موزه‌ی عبرت ایران / جایی برای عبرت تاریخ!

محلی که تا واپسین روزهای حکومت پهلوی محبس و شکنجه‌گاه آزاد مردان و شیرزنانی بود که جرمشان تنها و تنها فریاد عدالت‌خواهی، آزادی و رهایی سرزمین مادری‌شان از زیر یوغ ظلم و ستم حکومت جابر و آلت دست بیگانه بود، اینک چند سالی است که به موزه‌ی عبرت تبدیل شده است.
تاریخچه‌ی ساختمان:
در سال 1311 هجری- شمسی به دستور رضاخان بنای ساختمانی به منظور نگهداری زندانیان عادی به نام «توقیفخانه» با طراحی و نظارت آلمان‌ها آغاز شد و در سال 1316 این بنا آماده‌ی بهره‌برداری شد. این ساختمان از ابتدای ساخت، دارای چندین لایه‌ی حفاظتی بود که عملاً امکان فرار را برای زندانیان غیرممکن می‌ساخت و تا پایان نیز هیچ موردی از فرار از این زندان گزارش نشد.
در آن زمان، سیستم امنیتی- اطلاعاتی به معنی جمع‌آوری خبر از کشور هدف، وجود نداشت و رضا خان همه‌ی اطلاعات را از اداره‌ی تامینات که بعداً به «شهربانی» تغییر نام داد، کسب می‌کرد و راه دیگر کسب اطلاعات نیز سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف بود، اما در همان زمان نیز سرکوب مخلفان رژیم در داخل جریان داشت و از معروف‌ترین چهره‌های آن زمان، که در این زمینه، با رژیم همکاری داشت پزشک احمدی بود که با تزریق آمپول‌ هوا و آمپول‌های سمی، مخالفان و منتقدان حکومت را به قتل می‌رساند.
بعد از سال 1320 و روی کار آمدن «محمدرضا پهلوی» تغییراتی در زمینه‌ی مقابله با مخالفان حکومت به وجود آمد که سیستم‌های پیشرفته و به روز، جای سیستم سنتی را بگیرد. وی در اواخر دهه‌ی 20 سیستمی به شکل پلیس مخفی به وجود آورد که نام آن «کوک» بود.
پس از کودتای 28 مرداد، آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند ایران را به عنوان پایگاه منطقه‌ای خود درآورند و به این ترتیب، طرح تاسیس ساواک در سال 1335 توسط 10 تن از مستشاران نظامی آمریکا ارایه شد و به تصویب مجلس وقت نیز رسید و در نهایت در سال 1336 ساواک با یک صفحه قانون و یک دنیا اختیارات شکل گرفت.
نخست قرار شد اعضای ساواک تحت تعلیم سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس قرار گیرند و سپس این کار به ماموران اطلاعاتی اسراییل سپرده شود. در همان ایام به توصیه‌ی شاپور جی (نماینده‌ی انگلیسی‌ها در ایران) که نزد ملکه‌ی انگلیس نیز از نفوذ بالایی برخوردار بود، مقرر شد ارتشبد فردوست، برای فراگیری آموزش‌های لازم به انگلستان سفر کند که همین‌طور شد و وی پس از بازگشت از انگلستان دفتر ویژه‌ی اطلاعات را تاسیس کرد که در این دفتر روزانه 500 الی 600 صفحه گزارش و اطلاعات، مجموعاً در 10 صفحه خلاصه می‌شد و به اطلاع شاه می‌رسید. نکته‌ی جالب اینکه طبق توافقات به عمل آمده دو نسخه از این اطلاعات نیز می‌بایست به سفارت آمریکا و انگلیس در تهران فرستاده می‌شد و این به مفهوم منفعل بودن شاه در برابر تصمیمات کشورهای یاد شده بود و اینکه شاه دارای کمترین اختیارات بوده است!

کمیته‌ی مشترک ضد خرابکاری:
از سال 41 و 42 به بعد، مستشاران اسراییلی در هدایت و تعلیم ماموران ساواک فعال می‌شوند. این امر در پی اوج‌گیری مبارزات مردم و گروه‌ها و در رأس آنها موضع‌گیری‌های امام خمینی (ره) علیه رژیم صورت می‌گیرد.
در سال 1350 هجری- شمسی با فزونی یافتن مبارزات مردمی علیه‌ی رژیم پهلوی و عدم هماهنگی نیروهای مختلف نظامی- امنیتی در سرکوب مبارزان که اغلب ناشی از پیشی گرفتن این نیروها از یکدیگر برای خوش خدمتی به دستگاه حاکمه بود، رژیم تصمیم گرفت تشکیلات جدیدی را به منظور شناسایی، بازداشت، شکنجه و قتل مخالفانش پایه‌ریزی کند و به این ترتیب در سال 1336 نطفه‌ی «کمیته‌ی مشترک ضد خرابکاری» مرکب از نیروهای ساواک، شهربانی، ژاندارمری و ارتش بسته شد و ساختمان زندان موقت شهربانی، واقع در نزدیکی میدان توپخانه که همان توقیفخانه‌ی زمان رضاخان و بعدها نظمیه و زندان موقت شهربانی بود، به این کمیته اختصاص داده شد.
اوایل کار در کمیته‌ی مشترک ضد خرابکاری 375 پست سازمانی تعریف شده بود که بعدها تعداد آن به 564 پست رسید. این کمیته در استان‌ها نیز شعبه‌هایی داشت که تحت نظر مرکز، فعالیت می‌کردند، این درحالی بود که پیش از آن، سازمان امنیتی شاه (ساواک) در سال 1335 تحت تعلیم نیروهای امنیتی سیا و موساد (سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا و اسراییل) شکل گرفته بود و با صرف هزینه‌های گزاف بیش از آنکه حافظ امنیت و استقلال کشور باشد، تشکیلاتی شده و منحصر به سرکوبی مبارزاتی که هدف و تلاش آنان کسب استقلال، آزادی و برپایی حکومتی عدالت‌خواه و متکی بر مردم بود.

موزه‌‌ای عبرت‌انگیز:
به گفته‌ی مدیر موزه‌ی عبرت که اینک در همان محل زندان کمیته‌ی مشترک ضد خرابکاری دایر شده است، این زندان با مساحت حدود 6 هزار متر مربع در سه طبقه بنا شده است.
حسن‌‌پور می‌گوید: «زندان کمیته‌ی مشترک دارای چهار بند انفرادی بوده با 86 سلول یک و نیم در دو و نیم متری و دو بند عمومی با 18 سلول که بزرگترین آنها 30 مترمربع بوده و 30 زندانی را در خود جای می‌داده است»!
وی می‌افزاید: «ظرفیت کل بازداشتگاه حداکثر 200 زندانی بوده که گاه در آن تا 800 زندانی نیز نگهداری می‌شده است».
این ساختمان از آنجایی که از ابتدا با هدف بازداشتگاه ساخته شده بود، طوری طراحی شده بود که کمترین صدایی از داخل آن به خارج نفوذ نکند، اما کدام دیوار، حصار و بند است که در سراسر تاریخ توانسته باشد فریاد آزادی‌خواهان و مبارزان راه حق و حقیقت را در خویش محصور کند؟!
از دیگر خصوصیات این زندان آن بود که در زمستان‌ها سرد و در تابستان‌ها فوق‌العاده گرم می‌شد.
بازداشتگاه کمیته‌ی ضد خرابکاری، در طول عمر کوتاه خود، یعنی از زمان تشکیل تا پیروزی انقلاب اسلامی تعداد 10 هزار نفر را در خود محبوس کرده بود. این را راهنمای موزه می‌گوید.
قدرت‌الله سنجری که خود در سال 1352 در بازداشتگاه اسیر بوده، می‌افزاید: «در این بازداشتگاه 79 نوع شکنجه اعمال می‌شده است».
وقتی از وی می‌پرسم که خود تحت چه شکنجه‌‌هایی قرار گرفته است؟ با نوعی حالت افتادگی و فروتنی می‌گوید:‌ «هیچی آقا! من فقط چند تا سیلی خورده‌ام، اما در همان دوره، شکنجه‌هایی که در اینجا اعمال می‌شد بسیار شبیه شکنجه‌هایی بود که هم اینک در زندان‌هایی نظیر: «ابوغریب» و «گوانتانامو» توسط آمریکایی‌ها بر روی زندانیان اعمال می‌شود»!
در داخل سلول انفرادی شهید رجایی هستیم. تاریک و نمور. می‌خواهم شکل زیستن در این سلول را مطابق با نیازهای طبیعی آدمی برای حیات، به نوعی در ذهنم مجسم کنم که می‌شنوم راهنما می‌گوید: «روحش شاد، وقتی شهید رجایی در این زندان بود علاوه بر شکنجه‌های وحشیانه‌ای که باید تحمل می‌کرد، روزی پنجاه ضربه هم سهمیه‌ی شلاق داشت»! منظور او از شلاق، کابل‌های ضخیم برق بود که بعداً در ادامه‌ی بازدید از موزه مشاهده کردم!
علاوه بر شهید رجایی بسیاری از مسوولان و مدیران امروز کشور نیز جزو زندانیان بوده‌اند، این را عکس‌های شماره‌دار نصب شده بر روی دیوارهای یکی از بندهای زندان گواهی می‌دهد.
شهدای والا مقامی همچون: مصطفی خمینی، بهشتی، مطهری، اشرفی اصفهانی، قاضی طباطبایی، قدوسی، غفاری، سعیدی، سیدعلی اندرزگو و مرحوم طالقانی از جمله چهره‌های شاخصی بوده‌اند که طعم تلخ زندان کمیته‌ی مشترک را چشیده‌اند.
رهبر فرزانه‌ی انقلاب و بسیاری از مسوولان و دست‌اندرکاران امروز اداره‌ی امور کشور نیز برای مدتی زیر دست شکنجه‌گران زندان کمیته‌ی مشترک، شکنجه شده‌اند.
در دفتری که اسامی زندانیان ورودی ثبت شده است، می‌توان از همه‌ قشری یافت. کارگر، کاسب، روحانی، بازاری، معلم، دکتر، مهندس، نویسنده، دانش‌آموز، زن خانه‌دار و ...
یک زندانی 13 ساله که به دست شکنجه‌گران به شهادت رسیده و زندانی دیگری با سن بالای 70 سال به ترتیب، جوان‌ترین و پیرترین زندانیان بازداشتگاه مخوف کمیته‌ی مشترک بوده‌اند.

شکنجه‌گران جلاد:
فحاشی، قساوت قلب، تندخویی و فساد اخلاقی رایج آن زمان، از جمله ویژگی‌های مشترک شکنجه‌گرانی بود که برای اعمال شکنجه بر روی زندانیان در این زمان به کار گرفته می‌شدند.
از معروف‌ترین‌آنها می‌توان به آرش، تهرانی و منوچهری اشاره کرد که اغلب زندانیان با نام این سه تن آشنا هستند و خود مستقیماً تحت شکنجه‌ی آنها قرار گرفته‌اند.
با پیروزی انقلاب اسلامی، دو نفر اول در چنگال عدالت گرفتار آمدند و در دادگاه انقلاب به جرم شکنجه و قتل صدها زندانی، محکوم به مرگ شدند و سومی بعدها اقدام به خودکشی کرد.
تکیه‌ کلام آرش در برخورد با زندانیان این بوده که هرگز کسی زیر دست او تاب مقاومت نیاورده است. او و دیگر همکارانش اغلب اوقات به هنگام شکنجه‌ی زندانیان با مصرف الکل از حالت طبیعی خارج می‌شدند.
این شکنجه‌گران از میان بی‌رحم‌ترین، سنگدل‌ترین و عقده‌ای ترین افراد، انتخاب می‌شدند.
براساس اعترافات تهرانی و آرش، 57 تن از زندانیان بازداشتگاه کمیته‌ی مشترک هرگز از زندان خارج نشدند و زیر شکنجه‌های آنان جان دادند!
آرش در ادامه‌ی اعترافات خود که در روزنامه‌های اوایل انقلاب منتشر شده، اضافه می‌کند: «گاه آن قدر زندانی را می‌زدیم که نمی‌توانست روی پاهایش راه برود و روی باسن، خود را روی زمین می‌کشید اما با این وجود حاضر به ارایه‌ی اطلاعاتی که می‌خواستیم نمی‌شد! وی برای نمونه از «عزت شاهی» (که بعد از انقلاب نامش را به «عزت مطهری» تغییر داد) نام می‌برد و می‌گوید: «ما او را شش ماه مداوم شکنجه دادیم و اطلاعاتی به دست نیاوردیم»!

عزت شاهی که بود؟
عزت شاهی (مطهری) مبارزی بود که پس از چندین بار فرار از دست ساواک، در حادثه‌ای با اصابت 7 گلوله، دستگیر شد. او جریان آن روز را این‌گونه بازگو می‌کند:
«مرا تحت نظر گرفتند و وقتی به کوچه آمدم، به رگبار بستند. در این حادثه 7 گلوله به پاها، کمر، باسن و کتف من خورد. هر چه به اطراف نگاه کردم، کسی را ندیدم. شروع کردم به شعار دادن و شهادتین گفتن. با همان حال راه افتادم، بلکه گلوله‌ای به مغزم بخورد و کارم تمام شود! آنها باز کوچه را به گلوله بستند و دختر بچه‌ی 7-6 ساله‌ای به اسم «اعظم امیری» در این میان کشته شد که حالا یک مدرسه‌ی راهنمایی به نام او در «سرچشمه» وجود دارد».
وقتی عرصه را کاملاً تنگ دیدم، قرص سیانوری را که داشتم خوردم ولی آنها متوجه شدند و لوله‌ی شلنگ را داخل دهانم انداختند و معده‌ام را به آب بستند.
آنها ساعت 2 بعدازظهر مرا دستگیر کردند و من شب ساعت 5/10 به هوش آمدم و دیدم برهنه روی تخت هستم. من پنج ماه در حالت بی‌هوشی و بیداری، روی آن تخت سر کردم. یادم می‌آید که منوچهری (از بازجوهای کمیته‌ی مشترک) ملعون می‌آمد و دو انگشتش را چنان روی شکمم فشار می‌داد که شکمم به پشتم می‌چسبید و تنها خوشحالی من در طی آن سال‌ها این بود که هیچ کس به خاطر اطلاعاتی که من دادم، دستگیر نشد و حتی یک نفر را لو ندادم»!
اگر چه بیشتر افرادی که به کمیته‌ی مشترک ضدخرابکاری می‌آوردند را از چند روز تا چند ماه بازجویی می‌کردند ولی مقاومت «عزت شاهی» باعث شد که او را بیش از 3 سال در آن شرایط سخت و کشنده نگهدارند، لذا سخت‌ترین شکنجه‌ها را بر روی او اجرا کردند ولی هرچه می‌گذشت، مقاومتش بیشتر می‌شد.
عزت شاهی، بازجوها را خسته کرد و آنها مجبور شدند بعد از چند ماه شکنجه‌ی بی‌سابقه، او را به سلول انفرادی و از آنجا به زندان اوین بفرستند و سرانجام در آذر 1357 از زندان اوین آزاد شد. وقتی حضرت امام به ایران آمدند، او از نیروهای انتظامات شرق بهشت‌ زهرا بود و علی‌رغم درد زیادی که داشت به خوبی نقش امنیتی و حفاظتی خود را ایفا کرد. شیرینی دیدار امام، همه‌ی دردها را از جان او و دیگر مبارزان برده بود!

شکنجه‌گری مثل گوریل!
از دیگر شکنجه‌گران همکار «آرش» و «تهرانی» می‌توان به محمدعلی شعبانی اشاره کرد که به دلیل جثه‌ی بلند و چهره‌ی خشن و غیرمعمولی‌اش، همکاران او را «گوریل» خطاب می‌کرده‌اند. این فرد نیز بعد از پیروزی انقلاب در منزل خود با اسلحه خودکشی کرد.
«محمدعلی شعبانی» که به «دکتر حسینی» معروف بود، ویژه‌ترین شکنجه‌ی کمیته‌ی مشترک را که «آپولو» بود، انجام می‌داد. آوازه‌ی دکتر حسینی آن‌چنان پیچیده بود که لرزه بر اندام زندانی‌ها می‌انداخت.
در آپولو، دست و پای متهم را می‌بستند و کلاه‌خودی آهنی را که تا گردن می‌آمد، روی سرش می‌گذاشتند و او را شلاق می‌زدند. صدای فریاد متهم در کلاه‌خود می‌پیچید و باعث سرگیجه و سردرد می‌شد.
داخل بندها، سلول‌ها و اتاق‌های شکنجه، ماکت زندانیان و در کنار آنان شکنجه‌‌گران، که بسیار طبیعی طراحی و ساخته شده‌اند، فضای روزهای سخت و تلخ گذشته و مشقت‌هایی را که بر زندانیان رفته در برابر چشم آدمی به تصویر می‌کشند.
سلول‌های جمعی با مساحت تقریبی 20 تا 30 متری وقتی بنا بوده 30 زندانی را در خود جای دهند، چیزی کم از سلول‌های انفرادی با مساحت بسیار کم نداشتند.

حمام سه دقیقه‌ای!
فاصله‌ی حمام رفتن زندانیان بسته به پرونده‌ی زندانی فرق می‌کرده، اما اغلب این فاصله کمتر از 15 روز نبوده است و مدت زمان حمام کردن نیز فقط 3 دقیقه بوده است، زمانی که اگر چند ثانیه‌ای بیشتر طول می‌کشید، زندانی مورد آزار زندانبانان قرار می‌گرفت.
علی‌محمد بشارتی وزیر اسبق کشور، که چند ماهی در زیر شکنجه‌های کمیته‌ی مشترک بوده می‌گفت: «از قصد، در میانه‌ی حمام که همه‌ی بدن‌ها کفی و خیس بود، آب حمام را قطع می‌کردند و با همان وضعیت، مجبورمان می‌کردند که لباس‌هایمان را بپوشیم و راه بیفتیم! هوا به شدت سرد بود و یک نسیم خنک کافی بود تا همه‌ی ما را سرما بدهد. بعد از حمام به شدت سرما می‌خوردیم، بدون اینکه دوا و درمانی باشد»!
ابزار و آلات شکنجه‌های گوناگون به نمایش گذارده شده در موزه، گویای خوی ددمنشی کسانی است که دستشان به خون مردان و زنان پاک این مرز و بوم آلوده بوده است.
شوک الکتریکی، آپولو، آسیاب، دست‌بند قپانی، کشیدن ناخن، عریان کردن زندانی، اتصال برق به نقاط حساس بدن زندانی، تجاوز و فرو بردن سر زندانی در آب تا مرز خفگی از شکنجه‌های رایج در بازداشتگاه کمیته‌ی مشترک ضدخرابکاری بوده که وقتی راهنمای موزه از آنها سخن می‌گوید، استناد می‌کند، به اسناد زنده‌ای که اینک در قید حیاتند و خود متحمل این شکنجه‌های وحشیانه شده‌اند.
قلم از توصیف تمامی آنچه در درون زندان کمیته‌ی مشترک گذشته است، ناتوان است. باید برای حس حقیقی آن روزهای تلخ و محک زدن جنس آزادی امروز و بهای سنگین آن، خود از نزدیک به تماشای موزه‌ی عبرت شتافت. مکانی که می‌تواند بخشی از تاریخ سراسر حماسه‌ی مردمان این مرز و بوم و حکومت ننگین طاغوت را با زبان بی‌زبانی بازگو کند...

موزه‌ی عبرت کجاست؟
موزه‌ی عبارت در منطقه‌ی تاریخی باغ ملی یا «میدان مشق سابق» قرار گرفته است. این میدان از میادین تاریخی شهر تهران با تاریخچه‌ای مملو از مسایل سیاسی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی و هنری به حساب می‌آید. قدمت این منطقه به زمان فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد.
در ابتدای خیابان فردوسی، منشعب از میدان امام خمینی تهران، خیابان کوشک مصری قرار دارد که تابلوی شهید رجایی در ابتدای آن پیداست. «موزه‌ی عبرت» در اواسط این خیابان واقع شده و همه‌ روزه به جز سه‌شنبه‌ها در ساعت‌های 10 صبح و 2 بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان است.
بازدیدکنندگان گروهی نیز می‌توانند با نمابر درخواست کتبی به مدیریت موزه، زمانی را برای بازدید خود رزرو کنند.
در ابتدای بازدید، فیلمی از بخش‌های مختلف موزه به همراه بیان خاطراتی کوتاه از چند نفر از بازداشت‌کنندگان آن پخش می‌شود و پس از آن، راهنمایان موزه که جزو زندانیان کمیته‌ی مشترک در زمان رژیم پهلوی هستند، با حس و حالی از آن روزهای شکنجه و درد، بخش‌های مختلف موزه را برای بازدیدکنندگان تشریح می‌کنند.
در پایان موزه نیز فروشگاهی از محصولات فرهنگی تدارک دیده شده که انواع کتاب‌ها و فیلم‌ها را برای ارایه‌ به مراجعان در اختیار دارد، اقدام به جا و شایسته‌ای که تحسین برانگیز است.

میثاق رشاد مهر - فارس

گزارش / موسیقی مذهبی در ایران

موسیقی مذهبی شامل آوازهای مذهبی است که به مناسبت سوگواری یا جشن به کار می‌رود واز کهن‌ترین گونه موسیقی به شمار می‌رود که در همه کشورها کم و بیش مورد استفاده قرار گرفته است.

این نوع موسیقی بویژه در اروپا از مقام والایی برخوردار است ، به طوری که بزرگترین موسیقیدانان اروپایی نظیر "باخ " و" هندل" هنر خود را در کلیسا رشد دادند.

براین اساس کلیسا منشاء پیدایش موسیقی چند صدایی (پلی فونی ) از جمله هارمونی (هماهنگی )، فوگ (نوعی فن بسط و گسترش روی تم کوچک ) در اروپا بشمار می‌رود.


* موسیقی مذهبی در شرق و ایران
موسیقی مذهبی در شرق و بویژه ایران به گونه‌ای دیگر متبلور و به جامعه عرضه شد.

از جمله این موسیقی‌های مذهبی در ایران می‌توان اذان و مناجات اشاره کرد.

اذان و مناجات، روضه خوانی و تعزیه خوانی نخستین بار از دوره حکومت آل بویه در ایران متداول شد و در دوره صفویه بسیار مورد توجه واقع شد.

سلاطین صفوی از جمله حاکمانی بودند که برای حفظ قلمرو حکومت خویش توجه بسیاری به این نوع موسیقی داشتند .


* روضه خوانی
" روضه خوانی" یکی از فرمهای موسیقی مذهبی است که در آن اشعار مرثیه با آهنگی محزون و غمناک به منظور تاثیر بر روی حاضرین خوانده می‌شد.

اولین روزه خوان " کمال‌الدین واعظ " معروف به ملاحسین کاشفی بود که نقش مهمی در پیش برد این نوع موسیقی در ایران داشت .

خواندن روضه بر پایه مقامهای ایرانی اجرا می‌شد و به همین دلیل در موسیقی ملی ایران تاثیر بسزایی گذاشت و این نوع موسیقی مذهبی همچنین یکی از عوامل تاثیر گذار در موسیقی دوره صفوی نیز بود که می‌توان در ردیف‌های موسیقی سنتی آن را درک کرد که همین امر موجب نگهداری و حراست از موسیقی سنتی نیز شده است .

"نوحه‌خوانی" در کنار تعزیه یکی دیگر از فرمهای موسیقی مذهبی در ایران است که از دوران باستان مرسوم بوده است . نوحه خوانی برای مرگ سیاوش را می توان از قدیمی‌ترین نوع موسیقی مذهبی در ایران باستان بشمار آورد.


* حضور نوحه خوانی در نمایش تعزیه
اغلب تعزیه‌ها با پیش خوانی نوحه آغاز می‌شود که قبل از شروع نمایش توسط تعزیه خوان اجرا می‌شود که خود زمینه‌ای برای اجرای تعزیه است .

نوحه خوانی در مقایسه با روضه خوانی ارتباط بیشتری با موسیقی دارد زیرا نوحه خوانی از ریتم و وزن برخوردار است و بیشتر حالت تصنیف دارد و به همین دلیل وجود این نوع از موسیسقی مذهبی موجب جلوگیری از انحطاط موسیقی ایران شده‌است.

"تعزیه " نوعی موسیقی - نمایش مذهبی و مخصوص شیعیان است که در معنای لغوی به سوگواری، عزاداری و برگزاری مراسم یادبود بزرگان دین اطلاق می‌شود ،اما در اصطلاح مشهور تعزیه به نمایش مراسم مذهبی که باآداب و رسوم ویژه‌ای همراه است، اطلاق می‌شود.

در تعزیه، داستانی به صورت شعر باآهنگی مخصوص اجرا می‌گردد و حالتی در آن نشان داده می‌شود که می‌توان از آن به عنوان یک گونه تئاتر تکامل نیافته نام برد.

به اعتقاد صاحب نظران تئاتر، تعزیه مقدمه‌ای برای به وجود آمدن تئاتر در ایران نیز بشمار می‌رود که اجرای این نوع از نمایش مذهبی - سنتی بدون موسیقی مذهبی قابلیت زیادی ندارد.

" تعزیه " حاصل مراسم سوگواری مذهبی ازجمله روضه خوانی ، نوحه خوانی و شمایل گردانی است که درعصر صفوی به وجود آمد که در دوره قاجاریه مرسوم شد و تکامل یافت .


* " اذان" و " مناجات" مهمتربن نوع موسیقی مذهبی
اذان بیشتر در آواز بیات ترک (گوشه روح الارواح ) دستگاه شور ویا گوشه شهناز خوانده می‌شود ودر مناجات اهل تسنن و تشیع به کار می‌رود.

اشعاری در رابطه با خداشناسی و اندرز در آواز "بیات کرد" نیز خوانده می شود که نوعی موسیقی مذهبی در نواحی کردنشین است.

اجرای اذان با صدای مرحوم استاد "موذن زاده اردبیلی" که در آواز بیات ترک آن را اجرا کرد، نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای اسلامی از شهرت خاصی برخوردار است.

منبع : ،خبرگزاری جمهوری اسلامی

اعضای باند سارقین کیف قاپ در کرمان بدام افتادند

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی کرمان گفت: با تلاش ماموران آگاهی کرمان اعضای یک باند سارق کیف قاپ در این شهر شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش کرمان نیوز  ،‌ سرهنگ علی قاضی‌زاده  گفت: در پی چندین مورد کیف قاپی و سرقت لوازم داخل خودرو توسط سارقین به وسیله تهدید با سلاح سرد، شناسایی و دستگیری سارقین در دستور کار پلیس آگاهی کرمان قرار گرفت. وی افزود: با تلاش ماموران آگاهی پمج نفر اعضای این باند که همگی اهل و ساکن کرمان می‌باشند طی یک عملیات ضربتی دستگیر شدند. او گفت: اعضا این باند تاکنون به ‪ ۱۲۴‬فقره انواع جرایم سرقت خودرو، کیف قاپی و تلفن همراه اعتراف کرده‌اند. وی افزود: از اعضا این باند یک دستگاه خودرو پژو ‪ ۲۰۶‬و تعدادی گوشی تلفن همراه مسروقه کشف و ضبط شده است.

اجلاس کنگره شهدای استان کرمان برگزار می‌شود

فرمانده ارشد سپاه در کرمان از برگزاری نهمین اجلاسیه کنگره شهدای این استان در روز ‪ ۱۹‬بهمن ماه "روز تجلیل از ایثارگران و شهدا" خبر داد.

به گزارش کرمان نیوز  ،‌ سردار روح‌الله نوری  گفت: در این اجلاسیه از ‪۶۵۰۰‬ شهید استان کرمان تجلیل خواهد شد.