پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

ستاد انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در کرمان فعال شد

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار کرمان گفت: ستاد انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در این شهرستان فعال شده است.

به گزارش  کرمان نیوز عبدالرضا جعفری در یک مصاحبه خبری  گفت: نخستین نشست ستاد در این شهرستان اخیرا برگزار و مسوولان کارگروههای زیرمجموعه آن نیز انتخاب شده‌اند.

وی افزود: در این ستاد کارگروههای اجرایی، امنیتی و اطلاعات و اخبار، حفاظت و حراست، حقوقی و تخلفات و اطلاع‌رسانی و روابط عمومی و همچنین مسوول دبیرخانه پیش‌بینی شده است.

حوزه انتخابیه کرمان شامل شهرستانهای کرمان و راور است که ساکنان آن در مجلس شورای اسلامی دو نماینده دارند.

بر اساس آمار سال ‪ ۱۳۸۵‬در شهرستان کرمان ‪ ۶۷۷‬هزار و ‪ ۶۵۰‬نفر و در شهرستان راور ‪ ۳۹‬هزار و ‪ ۴۶۲‬نفر زندگی می‌کنند.

بر اساس اعلام وزارت کشور، انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور از روز شنبه ‪ ۱۵‬دی ماه با ثبت نام داوطلبان آغاز و در روز جمعه ‪ ۲۴‬اسفند ماه ‪ ۱۳۸۶‬رای‌گیری به عمل خواهد آمد.

باند سرقت مسلحانه در بم متلاشی شد

فرمانده انتظامی بم گفت: یک باند سرقت مسلحانه روز گذشته در شهر بم متلاشی شد.

به گزارش  کرمان نیوز سرهنگ عباس ابراهیمی به ایرنا گفت: اعضای این باند شش نفره در این شهر اقدام به سرقت مسلحانه می‌کردند.

وی با اشاره به اعترافات اعضای باند افزود: تاکنون این افراد به هفت فقره سرقت مسلحانه از بانکها، طلا فروشیها و سرقت گوشی تلفن همراه اعتراف کرده‌اند.

او گفت: سرکرده این باند فردی ست که در سال ‪ ۱۳۷۷‬به جرم قتل یکی از شهروندان بمی به زندان رفته بود.

وی ادامه داد، این فرد سال ‪ ۱۳۸۲‬در اثر زلزله شهر بم و شکسته شدن قفل زندان متواری شده بود

بازتاب گسترده تغییر لاریجانی در رسانه‌های جهان

تعویض رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های خارجی جهان داشت.


به گزارش  کرمان نیوز به نقاز گزارش «تابناک»، «آسوشیتدپرس»، «رویترز»، «بی.بی.سی»، خبرگزاری فرانسه، «سی.ان.ان»، «فاکس‌نیوز»، «لوس‌آنجلس‌تایمز»، «نیویورک‌تایمز»، «شینهوا»، «شبکه 4 انگلیس» و شبکه «CBS» با انتشار خبر استعفای رئیس تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران را در غرب محور اخبار خود را بر اختلاف لاریجانی و احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر گذاشتند.


«آسوشیتدپرس» در خبر خود با اعلام استعفای وی توسط غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران، هیچ دلیل خاصی را برای استعفای وی و پذیرش سریع آن مطرح نکرد و تنها اعلام کرد که لاریجانی قصد دارد تا بر فعالیت‌های سیاسی دیگر متمرکز شود.


«آسوشیتدپرس» اشاره کرد که احتمال دارد تا سعید جلیلی، معاون وزیر امور خاجه ایران در امورد اروپا و آمریکا، جانشین لاریجانی در این سمت شود و ادامه داد که لاریجانی از چهره‌های مورد اعتماد در میان جناح تندرو‌های ایران بوده است که به تازگی‌ اختلافاتی بین وی و احمدی‌نژاد به وجود آمده بود. غیبت وی در دیدار هفته گذشته «ولادیمیر پوتین» با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران ،باعث تعجب همگان شده بود.


«رویترز» هم در خبر خود تأکید‌ کرده بود که مهم‌ترین عنصر رابط بین ایران و غرب در مورد برنامه اتمی ایران، از سمت خود استعفا کرده است.


این خبرگزاری هم تأکید‌ کرده بود که برخی منابع خبری از اختلافات لاریجانی و احمدی‌نژاد در مورد تاکتیک برخورد با غربی‌ها خبر داده بودند، اگر چه هر دوی آنها مخالف تعلیق برنامه اتمی ایران در برابر نگرانی‌های رو به افزایش غرب بودند.


«رویترز»‌ به نقل از یکی از مقامات سفارت ایتالیا اعلام کرد، برگزاری دیدار روز سه‌شنبه که قرار بود بین خاویر سولانا و لاریجانی برای ادامه مذاکرات صورت بگیرد، منوط به تصمیم سولانا خواهد بود.


خبرگزاری فرانسه هم با انعکاس این خبر اعلام کرده بود، احمدی‌نژاد روز جمعه در موضعی مخالف با لاریجانی وجود هرگونه پیشنهاد هسته‌ای از جانب پوتین را رد کرده بود. لاریجانی روز چهارشنبه اعلام کرده بود که پوتین برای خروج از بن‌بست اتمی در گفت‌وگو‌ با رهبر ایران پیشنهادی خاص را مطرح کرده است اما احمدی‌نژاد وجود هرگونه پیشنهادی را رد کرده است.


لاریجانی و سولانا به رغم چندین مرحله مذاکره در طی سال گذشته موفق به خروج از بن‌بست هسته‌ای ایران نشده بودند. سولانا قرار است تا قبل از اواسط سپتامبر نتیجه مذاکرات خود در مورد تمایل ایران به تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم را به انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و آمریکا ارائه دهد.


«بی.بی.سی»‌ هم در تحلیل این خبر از اختلافات میان و احمدی‌نژاد و لاریجانی برای پیشبرد مذاکرات اتمی ایران خبر داد و ادامه داد که لاریجانی متمایل به ادامه مذاکرات با غرب بود در حالی که احمدی‌نژاد خواستار اتخاذ موضعی تند در برابر آنها بوده است.


«بی.بی.سی» هم با اشاره به اختلاف بین این دو در انتشار خبر پیشنهاد هسته‌ای پوتین نوشت: لاریجانی یکی از نزدیکان به احمدی‌نژاد از نظر فکری بود اما کم کم دچار اختلاف شده و به نظر می‌رسد که جانشین وی نیز یکی از نزدیکان به احمدی‌نژاد باشد.


«آسوشیتدپرس» استعفای لاریجانی را یک پیروزی بزرگ برای احمدی‌نژاد خواند و تحلیل کرد: کنار رفتن مهره‌ای که به رغم تندرو بودن متمایل به ادامه مذاکرات با غرب بود می تواند این فرصت را در اختیار احمدی‌نژاد قرار دهد که نفوذ خوبی را روی سعید جلیلی کم تجربه در مقام جایگزینی لاریجانی داشته باشد تا ایران موضع سخت تری را در برابر غرب اتخاذ کند.


«لوس‌آنجلس‌تایمز» هم کنار رفتن لاریجانی را یک شوک بزرگ برای غربی‌ها خواند که امیدوار بودند با وجود او بحران اتمی ایران به خوبی حل شود.

استعفای لاریجانی از صدر پرونده هسته‌ای

سرانجام پس از دو هفته اخبار غیر رسمی و محرمانه، دکتر علی لاریجانی، نماینده رهبر انقلاب در شورای امنیت ملی و مسئول پرونده هسته‌ای که قریب دو سال عهده‌دار این پرونده بود، کنار گذاشته شد.

ه گزارش  کرمان نیوز به  نقل از گزارش خبرنگار «تابناک»، امروز غلامحسین الهام، سخنگوی دولت گفت: استعفای علی لاریجانی رئیس شورای عالی امنیت ملی پذیرفته شد و مراحل جانشینی ایشان در حال طی شدن است.

الهام از انتصاب سعید جلیلی که از افراد دارای سابقه در وزارت خارجه و کاملا نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود، به جای نماینده آیت‌الله خامنه‌ای خبر داد و گفت:‌ آقای لاریجانی مشکلاتی شخصی داشت که مایل بود در حوزه‌های دیگری فعالیت‌های سیاسی و مدیریتی داشته باشد و چند بار هم از رئیس جمهور خواسته اند که از این سمت کناره‌گیری کنند.
الهام امروز در شرایطی با اعلام این خبر غیرمنتظره، بسیاری از خبرنگاران را شوک‌زاده کرد که پیشتر اعلام شده بود روز سه‌شنبه قرار است دکتر لاریجانی با «خاویر سولانا» در رم دیدار و فصل جدیدی از گفت‌وگوها را با نماینده گروه «1+5» آغاز کند که با این حساب، احتمال می‌رود این مذاکره لغو گردد.
هفته گذشته زمانی افکار عمومی اختلاف رئیس‌جمهور با دبیر شورای امنیت ملی را احساس کردند که دکتر لاریجانی پس از پاسخ مثبت رهبر انقلاب به پوتین مبنی بر تأمل در پیشنهاد وی، ارائه پیشنهاد هسته‌ای به ایران را تأیید کرد، اما رئیس‌جمهور اظهار کرد که پوتین پیشنهاد هسته‌ای به ایران نداده است.

در صورت انتصاب جلیلی، ثمره یا شخصی نظیر آنان، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی روندی کاملا یکدست با دولت پیدا خواهد کرد.

علی لاریجانی که اندکی پس از روی کار آمدن دکتر احمدی‌نژاد با نظر مثبت رهبر انقلاب به جای حسن روحانی، حکم دبیری شورای عالی امنیت ملی و به تبع آن، مدیریت پرونده هسته‌ای را بر عهده داشت، طی دو سال فعالیت خود، نوعی جدید از دیپلماسی را تحت عنوان «ایستادگی منطقی» به اجرا گذارد و هرچند طی این مدت با بیشترین فشارها از داخل و خارج روبه‌رو بود و سه قطعنامه علیه ایران در دوران وی صادر شد، اما در همین شرایط، کارنامه موفقی را از خود بر جای گذاشت و از این رو به نظر می‌رسد که کنار گذاشته شدن وی در شرایط کنونی، جایگاه وی را در افکار عمومی تقویت خواهد کرد.

لاریجانی طی این مدت ـ به ویژه به دلیل انتصاب از سوی آیت‌الله خامنه‌ای ـ همواره به عنوان کانال ارتباطی مطمئن جهان با ایران تلقی می‌شد و به ویژه در دو ماه گذشته، توانست با تعامل مثبت و فعال با آژانس انرژی اتمی، پرونده پلوتونیوم ایران را مختومه کند و تحرکات او باعث شد اعضای دائمی شورای امنیت به رغم تهدید در قطعنامه سوم خود، بیش از چهار ماه صدور قطعنامه جدید علیه ایران را به تأخیر بیندازند.

آتش سوزی شب گذشته عمدی بوده است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی گفت: آتش سوزی شب گذشته واقع در میدان آزادی شهر کرمان در ابتدای خیابان استقلال عمدی به نظر می رسد.

به گزارش  کرمان نیوز مهندس علی کردی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی کرمان در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر ، گفت: شب گذشته راس ساعت 19، یک اصله درخت 15 ساله واقع در میدان آزادی شهر کرمان و ابتدای خیابان استقلال به آتش کشیده شد.

وی در ادامه افزود: نکته جالب توجه در این مورد، این بود که آتش سوزی در اوج ساعت ترافیک در سطح شهر رخ داد که باعث ازدحام جمعیت و به وجود آمدن ساعت ها ترافیک ، در آن نقطه و مختل شدن نظم عمومی در شهر شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آتش سوزی شب گذشته و علت عمدی بودن آن در دست بررسی می باشد.

گفتنی است: نیم ساعت قبل از آتش گرفتن درخت مذکور در خیابان استقلال نیز دو اصله درخت دیگر در میدان ارگ آتش گرفت که تحقیقات نیروی انتظامی و سازمان آتش نشانی در این مورد همچنان ادامه دارد.

وزارت جهادکشاورزی به مشکلات پسته‌کاران رسیدگی کند

حجت‌الاسلام علی زادسر از مقامات مسوول به خصوص وزارت جهادکشاورزی و بازرسی ویژه ریاست جمهوری تقاضا کرد به وضعیت بازار پسته که تولید‌کنندگان آن معتقدند به شدت بحرانی است، رسیدگی کنند.

به گزارش  کرمان نیوز نماینده جیرفت و عنبرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با ابراز این عقیده که متاسفانه مدیریت استان کرمان در ابعاد مختلف چندان موفق عمل نکرده است، افزود: در خصوص کشاورزی جنوب استان کرمان که سالیانه در روزگار خشکسالی بیش از 4 میلیون تن محصولات و در روزگار ترسالی می‌تواند با 12 میلیون تن انواع محصولات چهار فصل را تولید کند، عملکرد مدیریت ضربه شدیدی را به کشاورزی منطقه و کشاورزان وارد کرده است.

زادسر در ادامه ابراز عقیده کرد: متاسفانه نحوه مدیریت در شمال استان کرمان یعنی شهرهای پسته‌خیز مثل رفسنجان و زرند وغیره صدمه شدیدی وارد کرده و اخیرا بیش از چند هزار نفر از اعضای شرکت تعاونی قدیمی تولیدکنندگان این محصول، در رفسنجان نشستی در این رابطه برگزار کردند و قطعنامه‌ای در 11 بند تصویب کردند.

زادسر به دعوت شدن وی برای شرکت در این نشست و حضورنیافتنش در این جلسه به دلایلی اشاره کرد و گفت: حل جدی بحران پیش آمده از سوی اعضای شرکت کننده در این نشست از سوی مسوولان امر به ویژه دولت مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان پسته در این قطعنامه اظهار کرده‌اند که وضعیت بازار پسته به شدت بحرانی است که در صورت بی‌توجهی، بازار پسته ایران در جهان به شدت آسیب خواهد دید.

وی با اشاره به اعلام خرید پسته از تولیدکنندگان ازسوی یک شرکت تعاونی - که سال گذشته تاسیس شده -، کیلویی 50 هزار ریال در جاری گفت: سال گذشته حداکثر قیمتی که این شرکت تعاونی برای خرید پسته از تولیدکنندگان در نظر گرفته بود 4 هزار و 500 تومان خریداری بود، ولی در حال حاضر این شرکت تعاونی اعلام کرده که هر کیلو پسته به قیمت 50 هزار ریال از تولیدکنندگان خریداری می‌ شود.

نماینده جیرفت و عنبرآباد به دیگر مفاد قطعنامه تولیدکنندگان پسته اشاره کرد و گفت: تولید کنندگان پسته اعلام کرده‌اند اگر دولت به این مساله توجه نکند و مشکلات آن‌ها را حل و فصل نکند عواقب ارزی و ریالی زیادی برای کشور در برخواهد داشت و در داخل نیز تولید‌کنندگان را با بحران مواجه می‌شوند.

وی به پیگیری‌های خود در این خصوص اشاره و تصریح کرد: این شرکت تعاونی مذکور در سال گذشته در مهرماه 85 تاسیس شد و با اخذ تسهیلات از سیستم بانکی، 45 میلیارد تومان از بانک سپه برای راه‌اندازی و شروع به کار دریافت کرد که رییس هیات مدیره آن نیز سیاست کاری خود را در خصوص خرید و فروش پسته به صورت نقد اعلام کرد.

وی افزود: در حالی که شرکت تعاونی دیگری که سابقه فعالیت طولانی‌تری دارد، معمولا پسته را قسطی و قرضی خریداری می‌کرد ولی شرکت جدیدالتاسیس در خصوص قیمت‌گذاری معتقد است با توجه به تولید پسته در سال جاری و پیش بینی تولید 600 هزار تن در سراسر جهان سعی می‌کنند دنبال رو یا با هماهنگی شرکت قدیمی‌تر قیمت‌گذاری آن صورت گیرد.

به گفته وی، سال 85 شرکت جدید با توجه به نداشتن تجربه کافی توفیق چندانی در امر صادرات پسته نداشته و شرکت قبلی که در حال حاضر با توجه به سابقه طولانی 3 دهه‌ای که دارد، بیشتر پسته‌کاران و تولیدکنندگان پسته چشم و امید به آن دارند، در جلب اعتماد باغداران موفق‌تر از بقیه بوده و خرید پسته نیز با مدت زمان و قسطی خریداری می‌کرده است.

زادسر تصریح کرد: شرکت جدید نتوانسته به عنوان یک رقیب جدی و قوی برای این شرکت خود را مطرح کند و لاجرم توجه لازم را از سوی تولید‌کنندگان به دست نیاورده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: اتاق بازرگانی نیز که مرتبط با سایر صادرکنندگان به ویژه بخش خصوصی است همواره تاکید بر غیر انحصاری بودن امر صادرات پسته دارد و با فعالیت شرکت تعاونی جدید که ازحمایت دولت بهره‌مند است و هم‌چنین با پرداخت تسهیلات کلان برای خرید کل پسته درسال جاری مخالف بوده، آن را تهدید برای بخش خصوصی و تعاونی می‌داند.

به گفته او، اتاق بازرگانی نیز معتقد است شرکت مذکور که مورد توجه و حمایت دولت است بخش خصوصی و تعاونی‌ها را فشل و فلج می‌کند.

زادسر خاطرنشان کرد: جلسه‌ای در تاریخ 31 / 5 / 86 و 4 / 6 /86 در ستاد عالی پسته به منظور طراحی و ساز و کار اجرایی لازم جهت خرید پسته از کشاورزان در سال جاری به مبلغ 90 میلیارد تومان تشکیل شده که 50 میلیارد تومان به شرکت جدید و 30 میلیارد تومان نیز با نظارت استانداری کرمان در اختیار سایر تشکل‌های صادراتی استان و 80 میلیارد تومان در اختیار صادرکنندگان دارای سوابق صادرات قرار داده شده است.

وی ادامه داد: در کل کشور مجموعا 250 میلیارد تومان ازمحل اعتبارات بانک کشاورزی تسهیلات پرداخت کرده‌اند و مقرر شد با عنایت به این که بیشترین تسهیلات تخصیصی متعلق به شرکت قدیمی بوده به منظور بهره‌برداری شرکت مذکور از تسهیلات سازمان توسعه تجارت ایران و جهادکشاورزی، این شرکت طی جلسه‌ای با حضور مدیر‌ان بانک ملی مشکلات تسهیلات معوقه را مورد بررسی قرار دهند که خواسته اصلی آن‌ها در حال حاضر این است که دولت نزدیک به 100 میلیارد تومان هزینه‌ای که در سال اخیر به عنوان سود تسهیلات خرید محصول از تعاونی اخذ شده را به صندوق این شرکت باز گردانند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این خواسته مهمی برای آن‌هاست و اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانند در امر صادرات پسته توفیقات بزرگی را به دست آورند.

وی از جهادکشاورزی و بازرسی ریاست جمهوری تقاضا کرد که به وضعیت کشاورزی جنوب استان کرمان که در سال گذشته با بحران‌های جدی مواجه بوده و امسال هم اگر خشکسالی ادامه پیدا کند، جنوب استان کرمان هم از نظر کشاورزی و محصولات با بحران جدی روبرو می‌شود، توجه کنند.

زادسر در پایان گفت: از مقامات ارشد کشوری تقاضا داریم که خودشان راسا وارد قضیه شده و استانداری کرمان را به انجام وظایف محوله کمک و مجبور کنند.

آغاز توزیع سهمیه بنزین مهرماه خبرنگاران استان

خبرنگاران  رسانه های گروهی استان کرمان واجد شرایط می توانند با مراجعه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سهمیه بنزین مهرماه خود را دریافت نمایند.

به گزارش  کرمان نیوز براساس اعلام روابط عمومی این اداره کل خبرنگارانی که دو شرط ذیل را دارا می باشند حق دریافت این سهمیه را دارند:

1 – کارت خبرنگاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا کارت عضویت خانه ی مطبوعات استان کرمان را دریافت کرده باشند.
2– وسیله ی نقلیه (ماشینی یا موتوری) داشته و سند یا کارت ماشین به نام آنها باشد.

برگزاری نشست تخصصی عکاسی خبری در مطبوعات

به گزارش  کرمان نیوز نشست تخصصی عکاسی خبری در مطبوعات با حضور حسن سربخشیان (عکاس  خبرگزاری AP )در سالن کنفرانس خانه مطبوعات استان کرمان برگزار می شود.

در این نشست تخصصی که از ساعت 30 : 8 تا 30: 12 روز پنجشنبه 26 مهرماه برگزار خواهد شد، مسائل مختلف عکاسی خبری تحلیل و بررسی می شود. همچنین ساعت 17 همان روز نمایشگاه عکس گروهی «بم امروز» در نگارخانه بوتیا واقع در انتهای خیابان هزار  و یکشب افتتاح خواهد شد.

در این نمایشگاه 34 قطعه عکس در ابعاد یک متر در 75 سانت،50 در 70 و 30 در 40 به صورت سیاه وسفید ورنگی از 11 عکاس، امید صالحی - حسین سلمانزاده - حسین فاطمی - محمد خیر خواه -محسن شاهمردی -  علی اکبر شیر ژیان - هادی تبریزی - مژگان رمضانی - حامد عبدلی و حسن سربخشیان، به تصویر کشیده خواهد شد.حمید صادقی از عکاسان برجسته مطبوعات محلی استان کرمان ، خبرگزاریAP   ، فارس و اسوشیتدپرس نیز در این نمایشگاه حضور دارد.

ورزشگاه شهید سلیمی‌کیای کرمان به هیات فوتبال واگذار شد

رییس هیات فوتبال استان کرمان گفت: ورزشگاه شهید سلیمی‌کیای شهرستان کرمان بر اساس قرارداد منعقده توسط شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی به این هیات واگذار شد.

به گزارش  کرمان نیوز سید نصرالله گنجعلیخانی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هیات فوتبال بر اساس این قرارداد باید ماهیانه مبلغ هفت میلیون ریال را بعنوان اجاره ورزشگاه پرداخت نماید.

گنجعلیخانی گفت: این ورزشگاه بصورت تمام وقت در اختیار علاقمندان و فوتبال دوستان کرمانی قرار خواهد گرفت.

ورزشگاه شهید سلیمی‌کیای کرمان با ظرفیت هفت هزار نفر در مرکز شهر کرمان واقع شده و دارای چمن مصنوعی استاندارد "فیفا" می‌باشد. بیشتر مسابقات خانگی نمایندگان فوتبال کرمان در ورزشگاه شهید سلیمی‌کیای این شهر برگزار می‌شود.

خشکسالی موجب مهاجرت مردم شهداد به شهرها شده است

بخشدار شهداد گفت: در اثر خشکسالی بیش از 90 درصد باغات این منطقه خشکیده‌ و به همین دلیل اکثریت مردم منبع درآمدی برای امرار معاش ندارند و مجبورند به سایر شهرهای استان مهاجرت کنند.

به گزارش  کرمان نیوز محمد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان افزود: منبع اصلی درآمد مردم این منطقه از راه کشاورزی و برداشت محصول از باغات مرکبات، خرما و دیگر محصولات باغی بوده که اکنون به علت خشکسالی مردم به شدت با مشکل مواجه شده‌اند.
وی همچنین از زیر پوشش بودن 70 درصد مردم این شهرستان زیر نظر کمیته امداد خبر داد و اظهار داشت: در سال‌های 85 و 86 ‌نیز از طرف استانداری مبالغی به صورت بلاعوض و کمک‌هایی از سازمان‌های هلال‌احمر، بهزیستی و کمیته امداد علاوه بر مستمری به مردم شهداد اهدا شده، اما امسال هنوز مبلغی در این مورد پرداخت نشده است.
مؤمنی یادآور شد: به دلیل مهاجرت به شهرها تعداد دانش‌آموزان در شهرستان شهداد برای تشکیل کلاس‌های درس به حد نصاب نمی‌رسد که این امر نیز باعث بروز مشکل در مدارس شده است.
وی در پایان با اشاره به فصل برداشت خرما در این شهرستان گفت: به دلیل کهنگی درختان و زیاد بودن دستمزد کارگران، برداشت خرما به صورت تر مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل خرمای این منطقه به صورت خشک برداشت می‌شود و تاکنون نیز خرید تضمینی خرما در مناطق اطراف این شهرستان از جمله اندوهجرد انجام نشده است.

"اکستازی" به " تونل مرگ " ختم می‌شود

مخدرهای صنعتی گونه‌ها و اشکال متفاوت بسیاری دارد که در ایران و در میان عامه مردم بیشتر به " ایکس " معروف است. یکی از این مخدرها،" متلین دی اکسی مت آمفتالین"یااکستازی است که با اسامی عامیانه زیادی نیز خوانده می‌شود .

شدت تاثیرمخدرهای صنعتی برروی سیستم عصبی بسیار بیشتر از مخدرهای سنتی با منشا گیاهی است و پزشکان معتقدند که حتی یکبار مصرف آن ، اثرات تخریبی خودرابرای همیشه در شبکه عصبی مصرف‌کننده باقی خواهدگذاشت و شانس بازتوانی فرد معتاد به این نوع مخدرها به‌واسطه اثرات تخریبی بسیار گسترده ، حتی در خوشبینانه‌ترین شرایط ، نزدیک به صفر است.

ماده مخدر توهم‌زای اکستازی در صورت خالص بودن ، پودری سفید رنگ شامل کریستال‌های ریز است و بوی کپک می‌دهد. در صورت وجود ناخالصی ، اکستازی به رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای نیز دیده می‌شود. این ماده به اشکال قرص خوراکی و جویدنی، کپسول، پودر استنشاقی ، برچسب‌های پوستی و مواد تدخینی و تزریقی موجود است .

موادشیمیایی موجود در اکستازی به محض مصرف با تاثیرگذاری شدید روی شبکه عصبی بخصوص "نرون"ها و"اکسون"ها، مصرف‌کننده‌را دچارتغییر در ادارک بینایی، گفتاری و رفتاری می‌کند و در این زمان است که مصرف‌کننده دست به اقدامات خطرناکی می‌زند و اغلب می‌تواند منجر به حتی خودکشی و یا دگرکشی و رفتارهای خطرناک جنسی شود.

تحقیقات پلیس بین‌الملل (اینترپل ) نشان می‌دهد که در بیش از ‪۶‬هزار سایت اینترنتی مواد مخدر صنعتی از جمله اکستازی تبلیغ می‌شود . در این شبکه در عین حال صدها سایت و وبلاگ وجود دارد که مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی ، در آنها تجربیات دردناک خود را از مصرف این نوع مخدرها و مشاهداتشان را از رفتارهای دیگران شرح داده‌اند.

در یکی ازاین وبلاگ‌ها با عنوان " تونل مرگ " ، " جان هی وارد " مردی آمریکایی می‌نویسد: "اول بار که اکستازی مصرف کردم،احساس خوبی داشتم ولی تا دوسه روز بعد ازمصرف آن گیج بودم. عضلاتم خشک شده‌بود و اصلا نمی‌توانستم ورزش کنم. در عین خستگی خوابم نمی‌برد. افکارم پراکنده بود . نمی‌توانستم چیزی بخورم و همان روز یکی از دوستانم دقایقی بعد از مصرف اکستازی سکته کرد و مرد."
در وبلاگ دیگری با نام "گرد سفید" مرد دیگری می‌نویسد:"اول بار که این قرص (اکستازی) را مصرف کردم در میهمانی شبانه بود. پس از مصرف به سفری بزرگ در قطب شمال !! رفتم به گونه‌ای که با یک بالن سرتاسر قطب را دیدم!! با خرس‌های قطبی بازی کردم ، اما درهمان حال بشدت احساس گرما می‌کردم. یک بار هم یکی از دوستانم بعد از مصرف قرص دچار این توهم شده بود که" مگس " است و چون می‌خواست با پرواز کردن از اتاق خارج شود،آنقدر خود را به شیشه کوبید که درجا کشته شد."
اکستازی نخستین بار در سال ‪ ۱۹۱۴‬توسط شرکت داروسازی " مرک " در آلمان و به عنوان داروی ضد اشتها و لاغری ساخته و به ثبت رسید ، با این همه در آن سال به صورت عمومی وارد بازار نشد و استفاده از آن تا اواخر دهه ‪۱۹۷۰‬ میلادی به تعویق افتاد . در این زمان اکستازی به عنوان داروی درمان اختلالات روانی و عاطفی توسط پزشکان و روان پزشکان معرفی شد و درسال ‪ ۱۹۸۰‬در دسترس متقاضیان قرار گرفت .

اسناد معتبر بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد و تایید می‌کند ، اکستازی پیش از عرضه عمومی ، برای سال‌ها بر روی سربازان آلمانی که در جنگ جهانی اول شرکت داشتند ، آزمایش شده‌است . دراین‌باره معروف است که می‌گویند: " سربازان آلمانی را دو بار قربانی کردند، یک بار وقتی مجبورشان کردند برای فتح دنیا سینه هایشان را آماج گلوله‌ها کنند و بار دیگر وقتی برای درمان آسیب‌های روانی جنگ ، آن‌ها را به خوردن داروهای توهم‌زا واداشتند.

داروهایی که می‌توانست هراس شب‌های جنگ و فریادهای همسنگرهای زخمی را از یاد ببرد و در مقابل چنان نظامی را به بیماران جنگی بدهد که باور کنند گرفتار جنگ و خونریزی نشده‌اند ."
گزارش نهادهای بهداشتی جهانی مانند سازمان بهداشت جهانی(‪ (WHO‬و اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا(‪ (FDA‬و پلیس بین‌الملل (اینترپل) نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر مصرف ماده مخدر اکستازی در آمریکا و در جشن‌های شبانه موسوم به "ریو "افزایش یافته است .

استعمال مخدرهای صنعتی در اروپا نیز شدت یافته است. درگزارشی که وزارت بهداشت انگلیس روی سایت خود ارایه کرده، می‌گوید که تنها در تابستان سال ‪ ۱۹۹۲‬بیش از ‪ ۱۵‬مورد مرگ ناشی از مصرف اکستازی در لندن گزارش شده است و مصرف این نوع مخدرها بخصوص درنزد جوان‌های انگلیسی به شکل غیر قابل مهاری درآمده است.

اینترپل می‌گوید که‌حول مخدرهای صنعتی، تعدادزیادی تشکل و فرقه در بسیاری از نقاط جهان بخصوص در آمریکا و اروپا شکل گرفته است و افراد آن‌ها اغلب حتی لباس‌های متحدالشکل می‌پوشند ، لباس‌هایی که چشم بسته در نقاطی از جهان مورد تقلید قرار می‌گیرد و پوشیده می‌شود.

در نشریات پزشکی، کاهش اشتها، تغییرات شدید بینایی، انقباض شدید فک و پارگی زبان در اثر فک‌زدن‌های طولانی، عدم تمرکز در رفتار و گفتار، فراموشی، اختلال در یادگیری، افزایش دمای بدن و کاهش آب بدن ، صدمه به اعصاب مغزی ، بزرگ شدن پستان در آقایان، احتباس ادراری ، برهم خوردن توازن هورمن‌های جنسی بخصوص در خانم‌ها، از علایم معمول و ابتدایی در مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی از جمله اکستازی ذکر شده است.

در این نشریات وقتی صحبت از آسیب‌های وارده بر شبکه بینایی در اثر مصرف مخدری مانند اکستازی می‌شود،تاکید می‌گردد که بعد از چند بار مصرف ، بینایی مصرف‌کننده تا آن حد آسیب می‌بیند که حتی در شب ناچار به استفاده از عینک دودی !! خواهد شد.

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا شمار مصرف‌کنندگان اکتسازی در این کشور در سال ‪ ۲۰۰۱‬میلادی را یک میلیون نفر ذکر کرده که این رقم درسال ‪۲۰۰۴‬ به حدود ‪ ۶/۵‬میلیون نفر افزایش یافت.

طبق همین آمار ، تعداد کسانی که حداقل یکبار ماده مخدر اکستازی مصرف کرده‌اند در بین دانش آموزان کلاس آخر دبیرستان در آمریکا و در دوره زمانی ذکر شده از ‪ ۹‬درصد به ‪ ۱۲‬درصد افزایش یافته است .

با آن که مخدرهای صنعتی و شیمیایی براساس کنوانسیون مربوطه در سازمان ملل متحد از سال ‪ ۱۹۸۵‬میلادی " ماده مخدر " شناخته شده و تولید ، حمل و توزیع و حتی مصرف آن "جرم " دانسته شده است ، با کمال تاسف شاهد آن هستیم که تمایل به این نوع مواد در جوامع مختلف بویژه کشورهای دارای جمعیت بالای جوان که ایران نیز از جمله آنهاست، به‌سرعت در حال افزایش است .

همانطور که اشاره شد ، در تمام کشورهای عضو کنوانسیون سازمان ملل از جمله ایران، مصرف مواد روانگردان جرم است، هر چند در قانون مبارزه با مواد مخدر ایران نامی از مخدرهای صنعتی مانند اکستازی نیست ، اما بواسطه تعاریفی که شمولیت دارد ، مصرف آن غیر قانونی است و دست قانونگذار برای برخورد با تمامی عوامل از تولیدکننده تا مصرف‌کننده ، باز است.

در تحقیقی که روی سایت " تبیان "ارایه گردیده، گفته شده است :" براساس یک تحقیق بین‌المللی ‪ ۶۰‬درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر صنعتی زیر ‪ ۱۹‬سال سن دارند که‌اگر به وضعیت آنها رسیدگی نشود ، ‪ ۵‬سال دیگر این افراد اقدام به قتل ! می‌کنند." مصرف‌کنندگان مواد مخدر صنعتی همانطور که پیشتر گفته شد عموما بعد از مصرف آن دچار توهمات شدید ورفتارهای پرخطر از جمله رفتارهای خطرناک جنسی و یا قتل خود و دیگران می‌شوند و این امر ناشی از تاثیرات فوق -العاده مخربی است که این مواد روی سیستم عصبی مصرف‌کننده دارد و به همین دلیل سم زدایی و بازتوانی معتادان عملا غیر ممکن است .

با آنکه آمار کشفیات پلیس در ایران و دیگر کشورها که اینترپل در گزارش جدید خود آورده نشان می‌هد ، کشفیات مواد مخدر صنعتی سیر صعودی داشته، اما یک دلیل ساده و آن تنوع این نوع مخدرها، باعث شده است تا مخدرهای صنعتی همچنان و به فراوانی در دسترس قرار داشته باشد.

در ایران آماری رسمی از عده معتادان به مواد مخدر صنعتی در دست نیست ، ولی یک برآورد ستاد مبارزه با مواد مخدر که "تبیان" آن را انتشار داده، رقمی در حدود ‪ ۴۰‬هزار نفر است و مسیر ترانزیت مواد مخدر صنعتی به ایران از سمت غرب و کشورهای اروپایی و آمریکا است . /ایرنا

احمدی نژاد" تولد "پوتین" را تبریک گفت

دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران روز سه شنبه هنگامی که نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر پشت درهای بسته آغاز شد ، تولد "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه را تبریک گفت.

به گزارش  کرمان نیوز به نقل از رسانه ها ‬احمدی نژاد یادآوری کرد که دیشب سالروز تولد پوتین بوده است.

این اقدام رییس جمهور ایران با تشویق روسای جمهور شرکت‌کننده در اجلاس مواجه شد و آنها نیز به پوتین تبریک گفتند.

گروگان ژاپنی به سیستان و بلوچستان منتقل شده است

جانشین فرماندهی قرارگاه رسول اکرم (ص) گفت: گروگان ربوده شده ژاپنی از کرمان به سیستان و بلوچستان انتقال یافته است.

به گزارش  کرمان نیوز به نقل از   فارس از زاهدان علی اسحاقی امروز در جمع خبرنگاران افزود: در این استان، برخی افراد شرور با مقاصد باج‌خواهی و سودجویی اقدام به آدم ربایی کرده و این شائبه را به وجود آورده‌اند که منطقه ناامن است‌؛ در حالیکه این اقدامات اهداف سیاسی ندارد و هنجارشکنی از این نوع صرفا با اهداف اقتصادی توسط اشرار انجام می‌گیرد.
وی افزود: با اقدامات اطلاعاتی و امنیتی صورت گرفته مشخص شده که گروگان ژاپنی به سیستان و بلوچستان منتقل شده، اما به دلایل امنیتی و همچنین فرار احتمالی اشرار از بیان دقیق محل آنها با حصول نتیجه معذوریم.
اسحاقی ادامه داد: قرارگاه فتح محل اختفای اشرار را شناسایی کرده، اما هدف متحرک بوده و مدام اقدام به جابجایی می‌کند که با قطعی شده محل آنان عملیات‌های لازم برای آزادسازی صورت می‌گیرد.
وی اضافه کرد: به رغم اینکه گفته می‌شود عامل این گروگان گیری دری شه‌بخش از اشرار معروف جنوب بلوچستان است، اما بر اساس اطلاعات به دست آمده وی به طور مستقیم نقشی در این ماجرا نداشته است.
اسحاقی تصریح کرد: خوشبختانه علماء و سران طوایف، افراد شرور را مطرود اعلام کردند و آنها هیچ گونه جایگاهی در بین اقوام و طوایف نداشته و دلیل پناه بردن آنان به کوه و یا کشورهای همجوار، گواهی بر این مدعا است.

هیات نظارت بر انتخابات مجلس هشتم در استان کرمان مشخص شد

سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان ، رئیس هیات نظارت بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی این استان شد.

به گزارش  کرمان نیوز به نقل از  ایسنا منطقه کویر : طی حکمی از سوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان ، اعضای هیات نظارت بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان کرمان مشخص شدند.

بر اساس این حکم احمد دهقانی( سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان) به عنوان رئیس هیات نظارت بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان کرمان، محمد علمی ( مسئول دفتر شورای نگهبان دراستان کرمان) ، حجة الاسلام علی توکلی( رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب استان کرمان) ، علی افشاری ( مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرمان) و یدالله علوی به عنوان اعضای این هیات منصوب شده اند.

لازم به ذکر است: احمد دهقانی که به ریاست هیات نظارت بر هشتمین دوره انتخابات مجلس در استان کرمان منصوب شده است ، چندی پیش با استعفای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان از این سمت، سرپرستی این سازمان را (سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان) را بر عهده گرفت.

هشت نشریه دیگر در استان کرمان مجوز گرفتند

مهدی محبان ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: هشت نشریه دیگر در استان کرمان مجوز انتشار چاپ دریافت کردند.

به گزارش  کرمان نیوز به نقل از  ایسنا منطقه کویر : محبان با اعلام اسامی و ترتیب انتشار این نشریات گفت: روزنامه " واقعه" با مدیر مسئولی و صاحب امتیازی محمد صادق طاهری با گستره توزیع استانی، هفته نامه" پایان هفته" به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی حسین شهابی، با گستره توزیع استانی مجوز انتشار دریافت نموده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان همچنین افزود:همچنین دو هفته نامه "‌خط فاصله" با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی محمود وهابی گوکی با گستره توزیع منطقه ای استان های یزد و کرمان، هفته نامه " تراب کرمان" صاحب امتیازی کتابخانه عمومی ترابی و مدیر مسئولی عباس زنگی آبادی با گستره توزیع استانی، دو هفته نامه" مینو جهان" ، به مدیر مسئولی دادمحمد سالاری با گستره توزیع استانی، هفته نامه " آیینه رفسنجان" به مدیر مسئولی حسن باقری با گستره توزیع استانی، ماهنامه" آوای بارز" با گستره توزیع استانی به مدیر مسئولی مهدی صباحی و هفته نامه" قلم بم" به گستره توزیع شهرستان بم و مدیرمسئولی یعقوب دریجانی مجوز انتشار دریافت کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: در سال جاری شاهد ارتقای کیفیت اکثر نشریات محلی استان بوده ایم که با حضور نشریات جدید فضای رقابتی مناسبی برای رشد کیفی هرچه بیشتر نشریات محلی فراهم می شود.

زمزمه ورود سه عالم برجسته به عرصه مرجعیت

هم‌زمان با ماه رمضان المبارک سال جاری، موضوع ورود سه تن از علمای برجسته به عرصه مرجعیت مطرح شده است.

به گزارش  کرمان نیوز به نقل از  «تابناک»، در این ماه، رساله عملیه آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی و آیت‌الله شیخ‌ علی پناه اشتهاردی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت و یکصد و پنجاه تن از فضلای حوزه علمیه قم نیز با فرستادن نامه‌ای به آیت‌الله جوادی آملی، خواستار ورود ایشان به عرصه مرجعیت شدند.

آیت‌الله حاج شیخ مجتبی تهرانی که درس اخلاق وی از حدود سی سال پیش، مورد علاقه گسترده دانشجویان و طلاب جوان واقع شده، از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) به شمار می‌رود و درس خارج از فقه ایشان در مدرسه مروی، جدی‌ترین درس خارج حوزه علمیه تهران به شمار می‌رود.

آیت‌الله اشتهاردی نیز که از سال‌ها پیش به تدریس دروس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم اشتغال دارد، شاگردان زیادی را تربیت کرده و علاوه بر حضور مداوم در بعثه رهبر انقلاب در حج، اقامه نماز جماعت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) را نیز در کنار بزرگانی چون آیت‌الله بشیری زنجانی بر عهده دارد و حاشیه مفصل وی بر «عروة‌الوثقی» که یکی از نشانه‌های علمی مرجعیت تلقی می‌شود، دو دهه پیش در قم به چاپ رسیده است.
آیت‌الله عبدالله جوادی آملی نیز که به ویژه به دلیل مباحث تفسیری و کلامی مورد توجه اقشار فرهیخته حوزه و دانشگاه است، از شاگردان اصلی مرحوم آیت‌الله محقق داماد به شمار رفته و تقریرات ایشان را نیز منتشر کرده است. ایشان از پانزده سال پیش به تدریس دروس خارج فقه نیز اشتغال دارد و بنا بر بررسی‌های انجام‌شده، تاکنون به درخواست فضلای مذکور، پاسخ مثبت نداده است.

ورود چهره‌های جدید به عرصه مرجعیت، پس از رحلت پیاپی آیات عظام شیخ جواد تبریزی و فاضل لنکرانی صورت می‌گیرد که مقلدان بسیاری داشته‌اند.

پیش از این، رساله عملیه آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی انتشار یافت و به تازگی نیز دفاتر ایشان در قم و تهران راه‌اندازی شده است.

بنا بر برخی بررسی‌ها، مقلدان دو مرجع فقید، بیش از همه به آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله خامنه‌ای و شماری دیگر از مراجع تقلید رجوع کرده‌اند.

کشف بزرگ‌ترین منبع مالی عبدالمالک ریگی در ایران!

پس از مدتها تحقیق و بررسی، سرانجام یکی از منابع مهم پشتیبانی از عبدالمالک ریگی، تروریست مشهور سیستان و بلوچستان، کشف و شناسایی شد.


به گزارش خبرنگار «تابناک»، ریگی که به دلیل فشار مقامات وزارت کشور جمهوری اسلامی به پلیس و ارگان‌های امنیتی پاکستان، پایگاه خود را در این کشور از دست داده و در لیست مجرمان تحت تعقیب قرار گرفته است، از مدتها پیش، مورد حمایت مالی این منابع در داخل خاک ایران بوده است.


گفته می شود، در حال حاضر مهم‌ترین منبع مالی ریگی در ایران، برخی صاحبان جایگاه‌های عرضه سوخت هستند که مبالغ هنگفتی برای وی ارسال می‌کنند.


این جایگاه‌داران با قاچاق گازوئیل و تبانی با برخی مسئولان محلی، سهمیه گازوئیل را به نام افراد جعلی و موهوم دریافت می‌کنند و شبانه این محصول به وسیله ماشین‌های تویوتای مخصوص که بشکه‌های بیست و سی لیتری در آنها تعبیه شده است، از مرز خارج کرده و در شهرهای افغانستان و پاکستان که اقدام به کشت خشخاش می‌شود، به فروش می‌رسانند و گروهک تروریستی ریگی نیز در برابر این خوش‌خدمتی جایگاه‌داران، اقدام به حفاظت فیزیکی از محموله‌های قاچاق آنها کرده، سوخت‌های قاچاق را سالم به مقصد می‌رساند.


گفتنی است، با وجود قیمت تقریبا برابر بنزین و گازوئیل در سطح جهان، در ایران قیمت گازوئیل حدود یک‌پنجم است که این امر، در کنار سهمیه‌بندی بنزین و عرضه با کارت هوشمند سوخت توجیه اقتصادی قاچاق گازوئیل را نسبت به بنزین افزایش می‌دهد.

تابناک آمد

سایت خبری تحلیلی تابناک http://www.tabnak.ir/  در پی بسته شدن سایت بازتاب آغاز به کار کرد . این رخداد مهم را به همه دست اندرکاران این سایت تبریک می گویم .

در یادداشتی در این سایت با عنوان   چرا تابناک ؟   به قلم امیرعلی امیری  آمده است :

ماه رمضان امسال هم گذشت و هر یک از ما، بسته به میزان تلاش و نیت خالصی که در این ماه مبارک از خود نشان داده، بهره‌ای متفاوت از آن برده است. این ماه برای برخی، فرق چندانی با گذشته نداشته، اما عده ای توانسته‌اند تا اندازه‌ای، بار گناه خود را سبک‌تر کنند و دل با زلال توبه و استغفار بشویند، اما در عین حال، موفق‌ترین بندگان خداوند، کسانی هستند که از بهترین ماه سال و بهترین شب‌های آن که شب‌های قدر است، برای خود به اندازه یک سال توشه برگرفته‌اند تا در سالی که از عید سعید فطر آغاز می‌شود، به گونه دیگر عمل کنند، اما آن کدام ارمغان و توشه‌ای است که می‌تواند پاسخ نیازهای یک سال انسان را تأمین کند؟!

به نظر می‌رسد برترین ارمغان ممکن از یک ماه بندگی، معرفت و بینش عمیقی است که همچون چراغی در دست، می‌تواند تا مدتها انسان را رهنمون شود، راه درست و نادرست را به او بنمایاند و از مسیر نادرست بازش دارد.

از همین روست که در ادبیات دینی ما، مذاکره علمی، افضل اعمال شب‌های قدر دانسته‌ شده است و قطعا این مذاکره علمی، ناظر به راه و روشی است که مسیر اعمال انسان را معین می‌کند و سرنوشت او را رقم می‌زند.

البته این آگاهی و معرفت، داشتن برخی معلومات و محفوظات نیست، بلکه شناختی عمیق از جایگاه انسان و خالق اوست که با عیار عمل؛ یعنی یک ماه روزه‌داری و شب‌زنده‌داری و دوری از گناه، قوت یافته است و از این رو، می‌تواند سرنوشت مطلوبی برای انسان رقم زند.

اما حکایت جامعه متشکل از انسان‌ها نیز جدای از فرد فرد آنان نیست، بلکه سرنوشت جامعه نیز چون همه انسان‌ها با آگاهی و معرفت و بینش عمیق اعضای آن گره خورده و همواره حرکت‌های نجات‌بخش بشری و در رأس آنها، قیام‌های انبیای الهی، مبتنی بر آگاهی و آگاهی‌بخشی بوده است.

امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز صرفا با تکیه بر همین امکان مهم، مردم ایران را به حرکت واداشت و تحولی عظیم را در ابعاد گوناگون جامعه ایران بنا نهاد که شعاع‌های آن، همچنان در نقاط مختلف جهان حرکت‌آفرین است.

امام خمینی با اقتدا به امامان شیعه(ع)، هرگونه حرکت اجتماعی را نیازمند آگاهی‌بخشی به مردم و سپس انجام هر حرکتی توسط مردم می‌دانستند و قطعا بقا و بالندگی میراث گرانقدر امام خمینی(ره)، بسته به امتداد آگاهی و هشیاری مردم ایران اسلامی است.

اما در این میان، آنچه در کوران حوادث و بزنگاه‌های دوران در میان تهدیدات داخلی و خارجی می‌تواند عنصر آگاهی‌بخشی مردم را محقق نماید، جریان شفاف و آزاد اطلاعات است. این جریان البته در صورتی می‌تواند در راستای هدف والای خمینی کبیر(ره) عمل کند که ملزومات این حرکت؛ یعنی صداقت، شجاعت و پایبندی به اصول انقلاب اسلامی را همواره مد نظر قرار دهد.

لذا بر آن شدیم تا همزمان با عید سعید فطر، با تو کل بر خداوند متعال و امید به همراهی شما مردم عزیز حرکتی را در این راستا سامان داده و با استفاده از سایت خبری تحلیلی «تابناک» یکی از مجموعه‌هایی باشیم که بخشی از رسالت اطلاع رسانی را در نظام اسلامیمان عهده‌دار شویم. ثمره اصلی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نظام جمهوری اسلامی است که امام (ره) فرمودند حفظ آن، از اوجب واجبات است. مردم ایران در همه مراحل این واجب را ترک نکرده و با نثار جان و مال خود در سخت‌ترین شرایط، در حفظ آن کوشیده‌اند.
بدیهی است شناخت و اطلاع صحیح از تهدیدات انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و مطلع شدن به موقع و سریع از آنها لازمه پیشگیری و بازدارندگی، دفاع موثر و مناسب است؛ یعنی در هر مقطع از زمان آگاهی به موقع مردم از آسیب‌ها، تهدیدات و خطرات و توطئه‌های موجود علیه انقلاب و نظام، اساسی‌ترین عامل در حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است، ما به عنوان یک رسانه این امر را اصلی‌ترین وظیفه خود دانسته و بر خود فرض می‌دانیم که در انجام این وظیفه از هیچ تلاشی حتی اگر با خطراتی همراه باشد، کوتاهی نکنیم. ما وظیفه اطلاع‌رسانی با رعایت حفظ منافع ملی و به دور از منافع و تعصبات گروهی و شخصی را در این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی ادامه راه شهیدانی می‌دانیم که در دوران دفاع مقدس با پذیرش همه نوع خطر و در اوج ایثار و فداکاری، از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع کرده‌اند و در این راه جان عزیز خود را فدا نموده‌اند.
از طرفی واضح است که این تهدیدات و خطرات برای نظام فقط از ناحیه دشمن خارجی نیست که بارها امام (ره) و رهبری معظم انقلاب، انحراف و فساد و تبعیض که منشاء داخلی دارد را حتی خطرناکتر از تهدید خارجی برای کشور دانسته‌اند. لذا رسانه «تابناک» به سهم خود در شناساندن این مواضع انحرافی و مفسدین و عوامل بی عدالتی خود را موظف دانسته و به آن اهتمام خواهد ورزید. باشد تا انشاءالله راه امام و شهیدانمان تحت رهبری رهبر عزیزمان استمرار یابد.

به مناسبت روز جهانی عصای سفید/ روشندلان را یاری کنیم

هر پنج ثانیه یک نفر و در هر دقیقه یک کودک در جهان نابینا می‌شود.

تقریبا ‪ ۴۵‬میلیون نفر نابینا و ‪ ۱۳۵‬میلیون نفر با دید کم در دنیا وجود دارند و این یعنی تقریبا ‪ ۱۸۰‬میلیون نفر در دنیا دچار درجاتی از اختلالات بینایی هستند.

پنج دلیل عمده نابینایی عبارت از تراخم (عفونت چشمی)، آب مروارید، اختلالات انکساری، نابینایی کودکی یا خشکی چشم و انکوسرکیازیس یا نابینایی رودخانه است .

به گفته کارشناسان تقریبا ‪ ۲۰‬میلیون نفر در دنیا بعلت آب مروارید دچار نابینایی هستند و پنج برابر این تعداد نیازمند جراحی آب مروارید برای بازیابی دید کامل خود هستند.

همچنین تخمین زده می‌شود که سالانه باید سه هزار عمل آب مروارید به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت انجام شود تا اختلال بینایی و نابینایی ناشی از آب مروارید کنترل گردد.

نابینایی کودکی یا خشکی چشم از جمله موارد شایع است که سالانه بیش از ‪ ۵۰۰‬هزار کودک به این دلیل بینایی خود را از دست داده و بسیاری از آنان در سنین پایین می‌میرند.

کارشناسان می‌گویند: بیش از ‪ ۱/۴‬میلیون کودک در دنیا نابینا هستند و در صورت عدم مداخله جدی این رقم تا سال ‪ ۲۰۲۰‬به دو میلیون نفر خواهد رسید ضمن اینکه بیش از نیمی از این کودکان ظرف یک الی دو سال، عمدتا به علت عوارض ناشی از کوری می‌میرند.

علل نابینایی کودکان متفاوت از علل نابینایی بزرگسالان است و همچنین تا حدی وابسته به منطقه زندگی آنان می‌باشد و اکثریت این نابینایی‌ها نیز قابل پیشگیری یا درمان می‌باشد.

کارشناسان معتقدند: علل قابل اجتناب و قابل درمان نابینایی کودکان شامل انکسار قرنیه بعلت کمبودهای تغذیه‌ای و عفونت ها، عوامل داخل رحمی ، سرخک و بیماریهای ژنتیکی می‌باشد.

دانشمندان معتقدند نابینایی ناشی از سوء‌تغذیه علت اصلی نابینایی کودکان در بیش از ‪ ۴۰‬درصد موارد است ، تخمین زده می‌شود که ‪ ۲۵۰‬میلیون کودک در سنین قبل از دبستان ، دچار کمبود ویتامین ‪ A‬هستند و سالانه بعلت کمبود ویتامین ‪ ۲۵۰ ، A‬هزار کودک نابینا شده و دو میلیون کودک می‌میرند.

به عقیده کارشناسان تمامی عوامل شایع فوق که در بروز نابینایی موثر است ،در صورت برنامه ریزی صحیح و مدیریت کافی بر منابع براحتی قابل درمان و پیشگیری است و در این صورت می‌توان از نابینایی میلیون‌ها انسان در هر سال پیشگیری کرد.

در یک تعریف ساده نابینایی عبارت است از کاهش بینایی به حدی که مانع اشتغال فرد با اتکای خود می‌شود، یا فرد را برای زندگی وابسته به دیگران یا وسایل کمکی می‌نماید.

نابینایی درجه‌های بسیار گوناگونی دارد، برخی هرگز نور را نمی‌بینند، بعضی دیگر فقط می‌توانند نور را از تاریکی تشخیص دهند و در میان نابینایان عده‌ای هم هستند که از دید ناچیزی برخوردارند.

از این همه نابینایی که در جهان زیست می‌کنند ، فقط درصد اندکی کور مادرزاد هستند ضمن اینکه کور متولد شدن ، پدیده‌ای است که هنوز علل آن را کاملا کشف نکرده اند.

به عقیده دانشمندان نابینایی پس از تولد بیشتر بر اثر بیماریهای چشمی رخ می‌دهد و گاهی هم یک بیماری عمومی ، مانند بیماری قند یا مننژیت ، ممکن است عامل کوری فرد باشد که البته در اغلب موارد قابل پیشگیری است.

سازمان بهداشت جهانی (‪ (WHO‬تخمین می‌زند در حال حاضر ‪ ۲۷‬تا ‪ ۳۵‬میلیون نابینا در جهان زندگی می‌کنند و ‪ ۹۰‬درصد نابینایان جهان در ممالک در حال توسعه و عمدتا در آسیا و آفریقا می‌باشند که اغلب در جوامع محروم و در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

خطر کوری در بسیاری از این جوامع به فراموشی سپرده شده و ‪ ۱۰‬تا ‪۴۰‬ برابر بیشتر از مناطق صنعتی توسعه یافته اروپا و آمریکا است.

این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی ، برای پیشگیری از نابینایی، مراکزی در ‪ ۶۰‬کشور در حال توسعه مستقر ساخته است تا با مطالعات گروهی ، اطلاعات صحیح اپیدمیولوژیک را بدست آورده و پایه ریزی برای برنامه ریزی هدف دار ، اجرا و ارزیابی صحیح برنامه‌های پیشگیری از نابینایی فراهم شود.

پس از ذکر همه عوامل بروز نابینایی باید گفت که نابینایان نیز همانند دیگر افراد جامعه حق استفاده از کلیه امکانات رفاهی معمول در محیط و اجتماع را دارند.

آنان حق دارند از پیاده روها، خیابان ها، بزرگراه‌ها و وسایل حمل و نقل همگانی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، اتومبیل، کشتی، هتل، اماکن عمومی، مراکز تفریحی و مذهبی استفاده کنند.

اگر در بعضی اوقات، محدودیتی برای استفاده از این تسهیلات و اماکن وجود داشته باشد باید فراگیر و برای همه افراد جامعه‌باشد و اگر شخص یا سازمانی فقط برای نابینایان در استفاده از تسهیلات همگانی، محدودیت ایجاد کند یا حقوق نابینایان عاقل و بالغ را نادیده بگیرد، مجرم شناخته می‌شود.

همچنین به عقیده کارشناسان دولت موظف است که نابینایان را به مشارکت در امور دولتی تشویق کند تا آنان به کار مشغول شوند و مسوولان دولتی همه ساله باید روز ‪ ۲۳‬مهرماه مطابق با ‪ ۱۵‬اکتبر را به عنوان بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید، به نحوی شایسته ارج نهند.

کارشناسان همچنین معتقدند مردم نیز باید در برخورد با نابینایان رفتار معقولانه‌ای داشته باشند و گامهای صمیمانه و موثری برای آنان بردارند. / ایرنا

قرارداد بازیکن برزیلی جدید مس کرمان در فدراسیون فوتبال ثبت شد

مسوول روابط عمومی باشگاه ورزشی صنعت مس کرمان گفت: قرارداد " لوسیانو ادر" ملقب به "ادینهو" بازیکن برزیلی جدید مس کرمان در فدراسیون فوتبال به ثبت رسید.

به گزارش کرمان نیوز  مجید مکی‌زاده  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: "آی.تی.سی" این بازیکن برزیلی دو هفته دیگر صادر خواهد شد.

ادینهو پنج شنبه گذشته قرارداد داخلی دو ساله خود را با باشگاه ورزشی صنعت مس کرمان امضا کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: این بازیکن برزیلی به بازی صنعت مس کرمان و سپاهان اصفهان برسد.

مکی‌زاده گفت: "ادینهو" ‪ ۲۵‬ساله سابقه بازی در لیگ برتر کشورهای کره جنوبی و پرتغال را در کارنامه خود دارد.

قابل ذکر است، تیم مس کرمان سه بازیکن خارجی دیگر به نامهای "جراردو سانتوز" از اروگوئه ، "پائولو داسیلوا" از برزیل و "فوفانا" از مالی در ترکیب خود دارد.

تیم فوتبال مس کرمان با دو پیروزی، دو تساوی، چهار شکست و با کسب هشت امتیاز و یک بازی کمتر در مکان پانزدهم جدول لیگ برتر فوتبال کشور قرار دارد.

یک روحانی شهردار راور شد

به گزارش کرمان نیوز  حجة الاسلام و المسلمین علیرضا حیدرزاده یکی از تحصیلکرده ها و دانش آموخته های حوزه علمیه با حکم استاندار کرمان بعنوان شهردار راور شروع به کار کرد.

نخستین روزنامه کرمان منتشر شد

انتشار "روزنامه واقعه" به عنوان نخستین نشریه مطبوعاتی روزانه و یا جریده یومیه، به مناسبت عید سعید فطر در کرمان آغاز شد.

به گزارش کرمان نیوز  مدیرمسوول و صاحب امتیاز "واقعه" روز یکشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: این روزنامه با گرایش سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در هر هفته طی شش شماره منتشر می‌شود.

محمد صادق طاهری افزود: هر شماره این روزنامه دارای هشت صفحه شامل اخبار و سایر مطالب است.

وی تامین نیاز مردم استان کرمان به آگاهی از اخبار روز را از جمله اهداف انتشار "واقعه" بیان کرد.

او کاستیهای فراروی چاپ روزنامه در کرمان را از مشکلات مهم این حوزه برشمرد و افزود: نبود ابزار مناسب و دستگاههای مدرن، چاپ نشریات را به صورت روزانه با مشکل روبرو می‌سازد.

وی ادامه داد: تاکنون نشریات استان کرمان به صورت هفتگی منتشر می‌شدند که این امر باعث ناآماده‌بودن چاپخانه‌ها برای چاپ نشریه به صورت روزانه شده است.

او گفت: نبود دستگاه "تازن مدرن" در کرمان موجب شده از کاغذ گرانتر برای چاپ روزنامه استفاده کنیم.

صاحب امتیاز و مدیر مسوول روزنامه واقعه گفت: به رغم این مشکلات مصمم هستیم چاپ "واقعه" را به صورت روزنامه ادامه دهیم.

صفحات داخلی روزنامه واقعه سیاه و سفید اما صفحات نخست و آخر آن رنگی چاپ می‌شود.

‪ ۸۳‬نشریه در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد ‪ ۴۵‬نشریه فعال و نیمه‌فعال هستند

برگزاری مسابقه منجیان دروغین ویژه تبلیغات گسترده صهیونیسم

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از برگزاری مسابقه منجیان دروغین در آبان ماه جاری به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش کرمان نیوز  علی ثنایی، در گفت‌وگو با خبرنگار «شبکه خبر دانشجو» در کرمان، از برگزاری مسابقه منجیان دروغین در آبان ماه جاری به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این دانشگاه خبر داد.

وی تصریح کرد: این مسابقه با توجه به تبلیغات گسترده صهیونیسم و شیطان بزرگ (آمریکا) جهت تخریب چهره منجی حقیقی مهدی موعود(عج) و بالا بردن سطح آگاهی و بصیرت دانشجویان برگزار خواهد شد.

سنایی افزود: در این خصوص سه کتاب مسیحیت صهیونیستی نوشته سید هادی سید افقهی، سینما و آخر الزمان نوشته دکتر مجید شاه حسینی و کتاب راز دشمنی و عدالت غرب با جهان اسلام و مسلمین در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد که محتوای مسابقه، از این کتاب‌ه مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا کنون بیش از 400 دانشجو در این مسابقه ثبت نام کردند، گفت: آخرین مهلت ثبت نام دهم آبان ماه جاری است و دانشجویان جهت دریافت کتاب می‌توانند به دفاتر بسیج دانشجویی در این دانشگاه مراجعه کنند./