پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

حماسه آزادسازی خرمشهر، تصویری از بهار آزادی

در فصل خونین بهار، مقاومت مردان و زنان وطن برای دفاع از پاره تن میهن اسلامی‌مان (خرمشهر)، چهره زیبای آزادی را هنرمندانه به تصویر کشید.

سوم خرداد سال ‪ ۶۱‬کوچه‌های به خون نشسته خرمشهر که داغ زخم خصم بر پیکرش نمایان و شهری که تا دیروز با توطئه دشمنان ازخاک وطن جدا شده بود، اینک بسان مادری که طفل گمشده‌اش را پس‌از مدتی طولانی یافته باشد، فرزندان رشیدش را برسینه می‌فشارد.

خرمشهر در آن روز با شهد پیروزی رزمندگان عطرآگین شد و نخل‌های خمیده با خون پاک جوانان وطن آبیاری و جان تازه‌ای گرفتند.

آن روز خرمشهر، نخل‌های بی‌سرش را به پیشواز ناجیان خودفرستاده بود و جای جای مسجد شهر قصه‌ای پرغصه در دل داشت.

در این روز گلهای سرخ اسلام و کبوتران خونین بال از خط آتش نیروهای کفر گذشتند و متجاوزان را درهم شکستند، از آب اروند رود وضو ساختند و برخاک خونین خرمشهر در پیشگاه قادر متعال سجده شکر بجا آورند.

آن روز خوشی و غم تنها باران اشک بود که از دیده‌ها می‌بارید، درسوی دیگر گروهی سر بر خاک نهاده و راز دل با دوست باز می‌گفتند و جمعی شاداب از شوق دیدار، مشتاقانه نشان یار خویش می‌جستند.

شادی وصف ناپذیری درشهرحکم فرما بود، پرچم پرافتخار سه‌رنگ جمهوری اسلامی بر فراز گنبد مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد و نغمه "ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته، خون یارانت پرثمر گشته" در فضای شهر طنین انداز شد.

سراسر میهن اسلامی غرق در سرور وشادی شد، مردم اقصی نقاط ایران اسلامی با شنیدن خبر آزادی خرمشهر شربت و شرینی توزیع کردند.

انضمام خرمشهر به خاک عراق از رویاهای، صدام دیکتاتور کشور عراق بود، سرانجام برای تحقق این رویا در ‪ ۳۱‬شهریور ‪ ۵۹‬به خاک ایران از جمله خرمشهر حمله‌کرد و با تجهیز دو لشکر و پس از ‪ ۳۴‬روز مقاومت بی‌نظیر رزمندگان اسلام، خرمشهر به تصرف نیروهای بعثی درآمد.

شورای فرماندهی عراق باگذاشتن نام جعلی "محمره" برای خرمشهر و ایجاد سد دفاعی نفوذناپذیر خرمشهر را برای همیشه ازآن خود می‌دانست.

سربازان عراقی پس از ورود به‌خرمشهر مردم را به خاک وخون کشیدند، درهمین شهر پیرمردی راهمراه خانواده‌اش به‌جرم نشان ندادن مخفیگاه نیروهای ایرانی سرهای آنان را چنان به زمین زدند که همه دچار خون ریزی مغزی و شهیدشدند.

مردم شهرهای بستان، سوسنگرد، و دیگر شهرهای خوزستان از تعدی‌های رژیم صدام که قلم‌از بیان آنهاشرم دارد بی‌نصیب نماندند، البته‌این‌جنایتها قطره‌ای از دریای بیکران ظلم‌های رژیم بعث عراق در مناطق اشغالی ایران بود.

ساعت ‪ ۳۰‬دقیقه بامداد روز دهم اردیبهشت ماه سال ‪ ۶۱‬رمز عملیات باعنوان "یاعلی‌ابن‌ابی‌طالب" توسط فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید "صیادشیرازی" فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران ازقرارگاه کربلا صادر شد.

عملیات بیت‌المقدس در منطقه عملیاتی جنوب کارون، جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر، باهدف آزادسازی خرمشهر، هویزه، جفیر، جاده‌اهواز-خرمشهر و درنهایت انهدام واخراج دشمن ازخاک میهن اسلامی برای رسیدن به‌مرزهای بین‌المللی آغاز شد.

سرانجام مرحله سوم‌عملیات بیت‌المقدس بارمز یا"محمدبن عبدالله" اول خرداد ماه‌سال ‪ ۶۱‬با هدف آزادسازی خرمشهر شروع و سوم خرداد همان سال بارشادتها و ایثارگریهای رزمندگان اسلام، خرمشهراز چنگال رژیم جنایتکار صدام آزادشد.

به‌اسارت درآوردن ‪ ۱۹‬هزار نفر و کشته و زخمی شدن و ‪ ۱۶‬هزار و ‪ ۵۰۰‬نفر از نیروهای رژیم بعثی عراق و آزادسازی شش هزار کیلومتر خاک میهن اسلامی‌از دست دشمن بعثی بخشی از دستاوردهای عملیات آزادسازی خرمشهر بود.

اهمیت حماسه آزادسازی خرمشهر را در این پیام بنیانگذارجمهوی اسلامی که "خرمشهر را خدا آزاد کرد" می‌توان درک کرد.

دشمن بعثی پیش از فتح خرمشهر خود را پیروز میدان می‌دانست، اما با حماسه آزادسازی این شهر جنگ متحول شد و رژیم بعثی عراق که درمانده شده بود به کنفرانس کشورهای اسلامی متوسل شد و آتش بس یکطرفه اعلام کرد.

خرمشهر در نظر هموطنانمان به مثابه یک شهرنیست بلکه جلوه‌ای از غرور ملی پایداری و استقامت مردمانی است که برای حفظ تمامیت ارضی کشور در برابر تهاجم دشمن تا دندان مسلح تاپای جان ایستادند.

آری، عملیات آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس است که با درهم ریختن محاسبات استکباری موازنه قدرت را به سود جمهوری اسلامی تعییر داد.

در سوم خرداد جهان استکبار ناباورانه به تماشای عجز خود در برابر شکوه، عظمت و ایمان رزمندگان اسلام نشست و بار دیگر بشارت "نصرقریب" خداوند تحقق یافت.

سوم خرداد فرصت مناسبی است تا از حماسه‌آفرینان فتح خرمشهر قدردانی و با نثار فاتحه و شاخه‌گلی به‌روح شهدای این عملیات بویژه شهیدان "جهان آرا" و "صیاد شیرازی" یادشان را در خاطره‌ها زنده کنیم.

سوم خرداد روز تجدید میثاق با "ولی نعمتان" و بازخوانی حماسه‌های مردان غیور ایران زمین است، آنانی که پرچم مقدس جمهوری اسلامی را کفن خود برگزیدند.

اکنون ‪ ۲۵‬سال از فتح خرمشهر گذشته است، و خون شهیدان همچنان جاودانه باقی می‌ماند، همان خونی که مقام‌معظم رهبری در وصف آن فرمودند: "تلالو قطره قطره خون شما آفتاب را شرمسار می‌کند".

خرمشهر با تاریخی خونبار و حماسه‌ای جاوید، نماد شجاعت و رشادت‌های رزمندگان و مردمی‌است که خاطرات کم‌نظیر آنان برای همیشه به‌عنوان برگ زرینی در قلب تاریخ ثبت شده و مظهر مقاومتی است که آییندگان از آن همواره به نیکی یاد خواهند کرد.

سرانجام بندر خرمشهر پس از ‪ ۵۷۵‬روز محاصره، سوم خرداد سال ‪ ۶۱‬در نبردی ‪ ۲۵‬روزه ساعت ‪ ۱۳‬و ‪ ۵۰‬دقیقه به دست توانمند فرزندان این مرزو بوم آزاد و خونین شهر بار دیگر به "خرمشهر" تغییر نام یافت.

اماهموطنان قزوینی نیز سهم‌شان از این حماسه تقدیم ‪ ۱۵۸‬شهید و‪ ۱۱۰‬جانباز به نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

به‌رسم‌ادب برخاک رنگین عشق و حماسه‌خرمشهر سجده می‌کنیم و درکوچه شقایق‌های سرخ فریاد می‌زنیم: خرم بمان‌ای خرمشهر، پیروزیت مبارک.

از : اسماعیل جهانبخش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.