سعیدی کیا که تنها یک رای دیگر میتوانست او را از ادامه کار در پست وزارت باز دارد، در جلسه رای اعتماد اولیه برای ورود به کابینه از مجلس قبلی ۲۲۲موافق ، ۲۱مخالف و ۹ممتنع داشت.
"- ۲حسین محلوجی" وزیر معادن و فلزات نیز از دیگر وزرای استیضاح شده در مجلس چهارم است که در ۲۳آذر ۱۳۷۳برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس آمد و از ۲۰۴رای ماخوذه ۹۸رای به عدم اعتماد او رای دادند، بنابر این محلوجی در سمت خود ماندگار شد.
محلوجی در ابتدای ورود به کابینه برای اخذ رای اعتماداز مجلس، ۱۶۶موافق ۵۴مخالف و ۳۸ممتنع داشت.
**مجلس پنجم:
(کابینه دور اول ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی)
"- ۱عبدالله نوری" وزیر کشور در ۳۱خرداد ۱۳۷۷استیضاح شد که در این جلسه ۱۳۷تن از نمایندگان ، موافق طرح استیضاح ، ۱۱۷تن مخالف و ۱۱نفر نیز رای ممتنع دادند.بنابراین مجلس با ادامه فعالیت او به عنوان وزیر کشور موافقت نکرد.
نوری در ابتدای ورود به کابینه برای اخذ رای اعتماد از مجلس ۱۵۳موافق، ۸۹مخالف و ۲۱رای ممتنع داشت.
"- ۲عطاالله مهاجرانی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۱اردیبهشت ۱۳۷۸ برای استیضاح به مجلس رفت و از مجموع آرای ماخوذه، ۱۳۵نفر موافق ادامه فعالیت او بودند و ۱۲۱نفر نیز با ابقای او در پست وزارت مخالف بودند.
بنابراین مهاجرانی همچنان وزیر باقی ماند.
مهاجرانی در ابتدای ورود به کابینه در جلسه رای اعتماد وزرا از مجلس، با کسب ۱۴۴رای کمترین آرای موافق در بین کابینه دولت هفتم را داشت. وی در این رای گیری ۹۶رای مخالف و ۲۰رای ممتنع آورد.
**مجلس ششم:
(کابینه دومین دور ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی)
"- ۱علی عبدالعلی زاده" وزیر مسکن و شهر سازی در تاریخ ۱۲خرداد ۱۳۸۱ استیضاح شد و از مجموع آرای ماخوذه، ۱۱۹رای مخالف استیضاح ، ۱۱۴رای موافق و ۱۲رای نیز ممتنع بود. بنابراین وزیر به سمت خود ابقا شد و طرح استیضاح وی رای نیاورد.
عبدالعلی زاده در ابتدای ورود به کابینه در جلسه رای اعتماد خود از مجلس، ۱۵۳رای موافق ، ۸۶مخالف و ۱۴رای ممتنع داشت.
"- ۲مسعود پزشکیان" وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ ۲۷خرداد ۱۳۸۲برای پاسخ گویی به مجلس رفت وپس از رای گیری، ۱۷۰رای کبود ، ۶۰رای سفید و ۵رای زرد همچنان وزیر باقی ماند.
وی در ابتدای ورود به کابینه در جلسه رای اعتماد به وزرا، ۱۶۸موافق ، ۷۵مخالف و ۱۵رای ممتنع داشت.
"- ۳مرتضی حاجی" وزیر آموزش و پرورش از جمله وزرای استیضاح شده مجلس ششم بود که ۹شهریور ۱۳۸۲برای توضیح در برابر نمایندگان در مجلس حاضر شد.
در جلسه اسیتضاح او، ۶۷نماینده به برکناری وزیر و ۱۵۹تن به ابقای او رای دادند و ۱۰نماینده نیز رای ممتنع داشتند. در نتیجه، استیضاح او رای نیاورد وحاجی در سمت خود ابقاشد.
حاجی در هنگام ورود به کابینه برای اخذ رای اعتماد از مجلس ۱۵۵رای موافق، ۹۰رای مخالف و ۱۶رای ممتنع داشت.
"- ۴احمد معتمدی" وزیر پست و تلگراف و تلفن در ۱۴آبان ۱۳۸۲برای پاسخ گویی به طرح استیضاح در مجلس حاضر شد و با اخذ ۱۴۲رای کبود در برابر ۶۱رای سفید در پست وزارت ابقا شد.این رای گیری همچنین ۱۱رای ممتنع داشت.
معتمدی در ابتدای ورود به کابینه در جلسه رای اعتماد از مجلس، ۱۷۵ رای موافق، ۷۱رای مخالف و ۱۲رای ممتنع داشت.
**مجلس هفتم:
(استیضاح وزرای کابینه خاتمی دولت هشتم و دولت نهم محمود احمدی نژاد) "- ۱احمد خرم" وزیر راه و ترابری در ۱۲مهر ۱۳۸۳در مجلس شورای اسلامی استیضاح شد و نمایندگان با ریختن ۱۸۸رای مخالف ابقای وزیر و ۵۹رای موافق ادامه فعالیت او و ۹رای ممتنع به گلدانها وی را از مقام وزارت بر کنارکردند.
وی در ابتدای ورود به کابینه رای اعتماد خود برای تصدی مسئولیت وزارت راه را از مجلس دوره قبل(مجلس ششم ) گرفته بود و با اخذ ۱۸۶رای موافق، ۵۸مخالف و ۱۴ممتنع وزیر شد.
"- ۲محمد رضا اسکندری" وزیر جهاد کشاورزی دومین وزیری بود که در مجلس هفتم استیضاح شد.
اسکندری در تاریخ ۲۶مهر ماه ۱۳۸۵با اخذ ۱۴۲رای کبود در برابر ۹۸ رای سفید در پست وزارت باقی ماند و طرح استیضاح او رای نیاورد.
آرای اسکندری هنگام اخذ رای اعتماد از مجلس در بدو ورود به کابینه، ۲۱۴موافق ، ۴۵مخالف و ۲۴رای ممتنع بود.
"- ۳محمود فرشیدی" وزیر آموزش و پرورش نیز آخرین وزیری است که در مجلس هفتم استیضاح شده است.
وی در تاریخ ۲۶اردیبهشت ۱۳۸۶با حضور در مجلس از عملکرد خود دفاع کرد و پس از رای گیری با اخذ ۱۳۲رای کبود در برابر ۸۹رای سفید در مقام وزارت ابقا شد. ۱۷نماینده نیز به طرح استیضاح او رای ممتنع دادند.
فرشیدی در ابتدای ورود به کابینه در جلسه اخذ رای اعتماد از مجلس ،با ۱۳۶رای موافق، ۹۱رای مخالف و ۲۱رای ممتنع وزیر شد.
***جمع بندی
استیضاح وزیران از این جهت که نمایندگان قبلا ساعتها وقت برای رای اعتماد به آنها صرف کردهاند و میباید دوباره همان چرخه با صرف وقت بیشتری تکرار شود، به خودی خود پسندیده نیست. به ویژه آن که طرح موضوع استیضاح وزیر، تا مدتها سبب بروز نگرانی و دغدغه خاطر در وزارت خانه مورد نظر میشود. ولی از این منظر که نمایندگان مجلس به عنوان وکیلان و نمایندگان مردم برای نظارت بر کار دولت و دستگاه های اجرایی برگزیده شدهاند و وظیفه حراست از حقوق مردم بر عهده آنها گذاشته شده، لاجرم می باید در این بخش با جدیت عمل کنند.
نمایندگان مجلس به عنوان پل ارتباطی و نظارتی مردم، موظفند با سیاست و عملکردهای نادرست دستگاه های اجرایی مقابله و آنها را وادار به اصلاح کنند، از این رو اقدام به استیضاح کاری بسیار پسندیده و شایسته است.
بنابراین نمایندگان محترم مجلس بایستی فارغ از هر گونه جناح بندی های سیاسی و تنها با توجه به منافع مردم و کشور از این حق قانونی و ابزار نظارتی خود استفاده کنند.
مجلس به عنوان بارزترین تجلی گاه اراده مردم ازحق "استیضاح "وزیران برخور دار است و میتواند از هیات وزیران یا هر یک از وزیران در مورد سیاست ها و یا عملکرد مشخصی توضیح بخواهد. استیضاح از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس و موثرترین ابزار نظارتی در کار دستگاه های اجرایی است که علاوه بر تعامل سازنده و جدی با دولت و نظارت بر کارکرد مدیریت ارشد در بدنه اجرایی کشور، سبب پویایی و نشاط مجلس و نیز اطمینان خاطر مردم به عنوان رایدهندگان به نمایندگان برای انجام وظایف قانونی آنها،می شود.
در حقیقت استیضاح دولت بخشی از وظایف مهم نمایندگان در دفاع از حقوق ملت تلقی میشود.
نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، همچنین این اختیار را دارند که رییس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طول هفت دوره عمر مجلس، بااستفاده از این حق خود، ۱۶وزیر را برای توضیح پیرامون برخی سیاستها و عملکردهای آنها به مجلس فرا خواندند.
از بین وزیران استیضاح شده ، تنها ۳وزیر رای اعتماد نیاوردند و از ادامه کار در مقام وزارت باز ماندند.
"ایرج فاضل" وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت پنجم(اکبر هاشمی رفسنجانی)، "عبدالله نوری" وزیر کشور کابینه دولت هفتم(محمد خاتمی) و "احمد خرم" وزیر راه و ترابری دولت هشتم(خاتمی)، وزیرانی هستند که به ترتیب در مجالس سوم، پنجم و هفتم استیضاح شدند و نمایندگان مجلس به "عدم اعتماد" آنها رای مثبت دادند.
از میان وزیران استیضاح شده، احمد خرم با ۱۸۸رای مخالف ابقا، به عنوان بیشترین رای منفی در بین استیضاحشدگان از مقام وزارت برکنار شد.
بیشترین تعداد استیضاح وزرا مربوط به مجلس ششم است و این دوره با چهار مورد استیضاح در صدر قرار دارد.در مجلس دوم نیز هیچ استیضاحی انجام نشد.
پس از نخستین استیضاح در مجلس هفتم و مطرح شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش و همچنین زمزمه استیضاح برخی وزرای دیگر دولت هشتم، "حضرت آیت الله خامنه ای " رهبر معظم انقلاب با ارسال نامه ای خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی فرمودند:" در شرایط کنونی که ماه های آخر ماموریت خطیر دولت در حال سپری شدن است استیضاح وزیران هیچ سودی برای کشور و دستگاه های مسوول ندارد و متقابلا زیان های محتمل آن بسیار و خطرات آن هشدار دهنده است."
در هفت دوره مجلس پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، دو وزیر در مجلس اول، سه وزیر در مجلس سوم، دو وزیر در مجلس چهارم، دو وزیر در مجلس پنجم، چهار وزیر در مجلس ششم و سه وزیر در مجلس هفتم استیضاح شدند.
"آموزش و پرورش"، وزارت خانه ای است که سه بار وزیرانش استیضاح شدند و از این حیث در راس وزارت خانهها قرار دارد.
بنظر میرسد صرف نظر از حساسیت بیش از حد این وزارت خانه ، انتظارات عموم مردم و مطالبات معلمان، باعث توجه بیشتر نمایندگان به این جایگاه برای طرح استیضاح وزیر آن شده است. هرچند که وزرای آن هربار مجددا رای اعتماد آوردند.
وزرای مسکن، راه و ترابری ، کشور، بهداشت و درمان نیز طی هفت دوره مجلس شورای اسلامی هر یک دو بار استیضاح شدند.
همچنین وزرای صنایع، معادن، پست ، ارشاد و جهاد کشاورزی در طول ادوار مجلس شورای اسلامی ، یک بار مورد استیضاح قرار گرفتند.
بررسی این آمار و تامل در وزارت خانههایی که وزرایش هیچگاه استیضاح نشدند ، حکایت از این واقعیت دارد که سیاستها و عملکرد وزارت خانههایی که خدمات مستقیمی به مردم ارایه میکردند، بیش از همه مورد توجه ونظارت نمایندگان مجلس قرار گرفته است.
مقایسه آماری رای اعتماد وزرای استیضاح شده در بدو تشکیل کابینه و جلسه استیضاح آنها نشان میدهد که بدون استثنا از میزان رای اعتماد آنها کاسته شده است.
طبق اصل ۸۹قانون اساسی، "استیضاح" هیات وزیران یا وزیر، با امضای حداقل ده نفر و استیضاح رییس جمهور با امضای یک سوم نمایندگان قابل طرح درمجلس است.
براساس این اصل ،هیات وزیران یا هر یک از وزرا ۱۰روز پس از طرح استیضاح و رییس جمهور یک ماه بعد از طرح آن باید در مجلس حاضر شوند و در خصوص مسایل مطرح شده توضیحیات کافی بدهند.
این قانون تصریح کرده است ، در صورت حضور نیافتن هیات وزیران یا وزیر برای پاسخ، نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را میدهند و در صورتی که مجلس مقتضی بداند اعلام رای اعتماد خواهد کرد.اگر مجلس رای اعتماد نداد ، هیات وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل میشود.
در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمیتوانند در کابینه ای که بلا فاصله بعد از آن تشکیل میشود عضویت پیدا کنند.
بند ۲این اصل در مورد استیضاح رییس جمهور نیز آورده است:...در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رییس جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رییس جمهور رای دادند مراتب جهت اجرای بند ده اصل یکصدو دهم به اطلاع مقام رهبری میرسد.
بر اساس اطلاعات مندرج در مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی ،میزان آرای وزرای استیضاح شده به شرح ذیل است:
**مجلس اول :
(وزرای کابینه در دوران نخست وزیری میر حسین موسوی،چهارمین نخست وزیر پس از انقلاب)
"- ۱شهابالدین گنابادی" وزیر مسکن و شهر سازی در تاریخ ۱۳آبان ۶۱ استیضاح شد که از آرای به گلدان ریخته شده ، تعداد ۱۰۱رای مخالف برکناری ، ۷۵رای موافق و ۱۲رای نیز ممتنع بود.در نتیجه گنابادی به فعالیت خود در دولت ادامه داد.
گنابادی در ابتدای ورود به کابینه برای اخذ رای اعتماد، تعداد ۱۳۲ موافق، ۱۵مخالف و ۱۲ممتنع داشت.
"- ۲علی اکبر ناطق نوری" وزیر کشور در تاریخ ۱۵آبان ۶۲برای پاسخگویی به سوالات استیضاحکنندگان به مجلس رفت و در پایان بعد از رای گیری با ۷۲رای موافق استیضاح ، ۱۴۶رای مخالف و ۱۳رای ممتنع مجددا رای اعتماد آورد و وزیر باقی ماند.
ناطق نوری در ابتدای ورود به کابینه برای اخذ رای اعتماد، ۱۷۴رای موافق ۶رای مخالف و ۶رای ممتنع داشت.
**مجلس دوم:
(کابینه میر حسین موسوی)
هیچ وزیری استیضاح نشد.
**مجلس سوم:
(استیضاح یک وزیر از دولت پیشین و دو وزیر از کابینه چهارمین رییس جمهور، هاشمی رفسنجانی-
یاد آور میشود از سال ۱۳۶۸با اصلاح قانون اساسی، پست نخست وزیری حذف و رییس جمهور مسئول تشکیل کابینه شد.)
"- ۱بهزاد نبوی" وزیر صنایع سنگین در تاریخ ۲۹مرداد ۶۸مورد استیضاح قرار گرفت و در جریان رای گیری، ۱۳۲نماینده رای اعتماد دادند ، ۷۳ نماینده مخالف ابقای وی بودند و ۲۱نفر نیز رای ممتنع دادند. ۲۲نماینده نیز از رای دادن خودداری کردند. در نتیجه بهزاد نبوی وزیر باقی ماند.
نبوی وزیر کابینه میر حسین موسوی بود که رای اعتماد خود را نیز از مجلس دوم با اخذ ۱۵۹موافق، ۶۵مخالف و ۳۴ممتنع کسب کرده بود.
"- ۲ایرج فاضل" وزیر بهداشت در تاریخ ۲۳دی ماه ۱۳۶۹استیضاح شد و با توجه به اینکه ۱۱۵نماینده مخالف ادامه مدیریت وی و ۱۱۴نماینده موافق ادامه فعالیت او بودند ،از ادامه فعالیت به عنوان وزیر بهداشت بازماند.
در این رای گیری ۱۷نماینده رای ممتنع دادند.
این وزیر در بدو ورود به کابینه برای اخذ رای اعتماداز مجلس ، ۱۶۵موافق، ۸۶مخالف و ۹رای ممتنع داشت.
"- ۳محمد علی نجفی"وزیر آموزش و پرورش در اردیبهشت ۱۳۷۱استیضاح شد که این طرح ۱۹۷رای مخالف ،ت ۱۱۷رای موافق و ۱۱رای ممتنع داشت در نتیجه محمد علی نجفی همچنان وزیر باقی ماند.
نجفی در ابتدای ورود به کابینه برای اخذ رای اعتماد از مجلس ،با ۱۶۰ موافق، ۸۶مخالف و ۱۲رای ممتنع برای نشتن بر صندلی وزارت تایید شد.
ادامه دارد...
خورشید گریه میکند چنانکه ابر، آسمان ناله میکند چنانکه رود، دریا ضجه میکشد چنانکه ماه، آه دل خون میشود ،چندان که چشم.
باید گریست، باید بایسته تر عزا کرد، در رحلت اشرف مکارم اخلاق، اشرف مخلوقاتی که مرامنامه انسانیت را تا انتهای تاریخ برای بشریت تدوین کرد.
و اینک بیست وهشت صفر فرا رسید، روز نوحه قرآن،روز ناله فرقان در فراق یاسین، روز گریه سوره رحمان و اینک آسمان با همه فرشتگانش به استقبال آسمان زمین آمده است.
بگو باران از کدام سو بگرید، اینک که آسمان اندوهگین جز اشک دیده و تاب گریستن بعض دیگری در گلو ندارد و آه و ناله در محیط تکوین از چهار گوشه کعبه بلند میشود و زمزم سیل اشک خون به دیده میآورد.
براستی شب سیهپوش رحلت محمد(ص) است و ماه فرومانده در جمالش، سیاهپوش رحلت بلند مرتبهترین انسان تاریخ است.
کدامین چشمتر است که در بیست و هشتمین روز صفر، خواب بر دیده داشته باشد، آن هنگام که رسول یار، رسول مهربانی چونان گنجی عظیم در درون خاک سپرده میشود.
آفتاب چگونه برآید، در غمی که زمین در سال سوگ پیمبر(ص) رستن نمیکند و دل آتشفشان خون دارد، به روزی اینچنین اشک بار.
ای رسول رستگاری و صلح،ای شب گیسوی تو روز نجات، آتش سودای تو آب حیات، چنانک چشم فرو بستید، نفس زمین پس از رحلت شما به شمارگان افتاده و که کاروان بشریت بیقافلهسالاری به کدام سو براند.
اکنون که میروی،اگر نبود، شمع سوزان همیشه برافروخته امامت، براستی خیل گمشدگان تاریخ، به کدام مامن و پناهگاه، آرام میگرفتند.
تمام اشیا و موجودات مویهکنان، گریه میکنند، یعنی که گریستن بر تربت پاک شما عبادت است و تمسک جستن به گنبد سبزتان، کرامت است.
براستی،کدام چشم است که در و مروارید اشک در غمت نساییده باشد و گونهای در رحلت تو تر نکرده باشد، آنگاه که در غروب غربت غمگانه تو، آسمان بارشی جز ماتم و اندوه در دل گرفته خود ندارد.
این روزها پرچمهای سیاه به نشانه عزا به اهتزاز درآمده و خیمههای عزاداری در سوگ پیامبر مکرم اسلام و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در جایی جای شهر برپا شده است.
آری چنین است که " لقد انقطع بموتک مالم ینقطع بموت غیرک، من النبوه و الانباء و اخبار السماء " که هر آینه با مرگ تو، قطع شد چیزی که با مرگ دیگران قطع نمیشود و آن نبوت و احادیث دین آسمانی است.
یا محمد(ص)، خصوصیت مصیب تو چنان است که تمام مصیبت زدگان عالم را مصیبتشان به تسلیت و آرامش نشاند و عمومیت مصیبت در این است که احدی از مردم در مصیبت تو فارغ از غم نیست.
پس سپاس برخدایی که بر ما منت نهاد به وجود محمد(ص) که ما را خاتم همه امتها قرار داد، چنانچه او در دعوت به سوی دین تو با نزدیکانش درافتاد و برای احیای دینت رشته خویشاوندی خود را گسیخت و دورترین انسانها را به واسطه پذیرش دین تو ، به خود نزدیک کرد.
" ما ارسلناک الا رحمته للعامین " و نفرستادیم تو را مگر رحتمی برای عالمیان، اکنون کوس رحلت است و روز سیاه پوش به شب میماند، پس گریه و گریه و گریه میکنیم، گریستنی عظیم در سالروز رحلت ختم انبیاء.
آن حضرت بهوقت انتقال به آخرت هرآنچه را انبیا گذشته، در امت خود به ودیعت نهادند، در میان شما به ودیعت نهاد ، که پیامبران، امتها را بدون راه روشن و نشانهای پا برجا سرگردان و رها نگذاشتند.
اینک که کوردلان غرب ، بازماندگان ابوجهل و ابوسفیان در جراید غربی خود برساحت مبارکتان اهانت کردهاند، سکوت نکنیم.
شور عزای نبوی و حسنی در ۲۸صفر،در استان چهارمحال و بختیاری به اوج خود رسید و کودک و جوان و پیر در این مصیب اشک ماتم ریختند.
"ای تن تو پاکتر از جان پاک روح تو پرورده روحی فداک "
دکتر میرزایی رئیس ستاد اصلاح طلبان استان کرمان، اسامی 10 کاندیدای ائتلاف اصلاح طلبان استان کرمان را بدین شرح اعلام کرد:
مهندس محمد علی کریمی و دکتر محمدجواد فدایی از شهرستان کرمان و راور
حجت الاسلام والمسلمین حسین هاشمیان از رفسنجان
جعفررضازاده از شهر بابک
مهندس محمد تقی بختیاری از بافت
دکتر علی اسلام پناه از جیرفت
حجت الاسلام والمسلمین شیخ مختار وزیری از کهنوج
دکتر حسین امیری از زرند
دکتر اصغر مکارم از بم
حسین دعا گویی از شهرستان سیرجان
سایت میراث فرهنگی و گردشگری (CHTN) وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی توسط ضابطین قضایی پلمب شد.
به گزارش فرارو، این اقدام صبح امروز دوشنبه در محل این خبرگزاری واقع در خیابان آزادی روبروی دانشگاه صنعتی شریف انجام شد و ضابطین قضایی ضمن پلمب، نسبت به خروج وسایل و کارکنان آن اقدام کردند.
تجمع کارکنان و خبرنگاران این سایت در کنار وسایل بیرون ریخته شده از محل، توجه شهروندان را به خود جلب کرده بود.
خبرگزاری CHTN بعد از ابلاغ قانون منع دستگاههای دولتی نسبت به داشتن خبرگزاری به شرکت میراث آریا وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتقل شده بود و گویا استفاده آن از عنوان خبرگزاری باعث برخورد با آن شده است.
به گزارش سایت تابناک اسامی نامزد های حزب تازه تأسیس «توسعه و عدالت ایران اسلامی» در ۴ حوزه انتخابیه استان کرمان به شرح ذیل است:
زرند: دکتر حسین امیری خامکانی
کرمان و روار: کریمی
بافت: احمد پیش بین
سیرجان و بردسیر: مهندس حسن پور
نهمین کنگره سراسری میکروب شناسی ایران روز سهشنبه در تالار فارابی دانشگاه علوم پزشکی کرمان آغاز شد.
دبیر علمی این کنگره به ایرنا گفت: ۷۹۸مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از این تعداد ۵۲۰مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.
شهلا منصوری افزود: از این میان ۴۰۸مقاله به صورت پوستر، ۶۸مقاله به صورت سخنرانی و هفت سخنرانی جامع ارایه میشود.
وی گفت: در نهمین کنگره میکروب شناسی ایران ۶۶داور کار نظارت و انتخاب مقالههای برتر را بر عهده دارند.
او افزود: در پایان این کنگره عنوان برتر سه مقاله و پوستر معرفی خواهند شد.
نهمین کنگره سراسری میکروب شناسی ایران به مدت سه روز در کرمان ادامه دارد
رییس هیئت نظارت شورای نگهبان استان کرمان با اشاره به تبلیغات برخی گروهها و احزاب سیاسی در روزهای اخیر گفت: این تبلیغات اگر برای حضور حداکثری مردم باشد مانعی ندارد.
محمد علمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرمان همچنین افزود: کمیته حقوقی شورای نگهبان در زمینه این تبلیغات در حال انجام پیگیریهای لازم است تا موردی بر خلاف قانون صورت نگیرد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد تبلیغات برخی گروهها با مضمون طرح شعارهای انتخاباتی و استفاده از تصویر چهرههای مطرح سیاسی کشور نیز گفت: ما تمامی این موارد را بررسی میکنیم و در صورتی که موردی را پیدا کنیم که در این زمینه خلاف قانون باشد حتماً با آن برخورد میکنیم.
علمی در ادامه به مواردی از تبلیغات گروههای سیاسی استان کرمان در روزهای اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه تاکنون در این زمینه مورد خاصی را از تخلف مشاهده نکردهایم گفت: ما همچنان در حال پیگیری هستیم تا در این تبلیغات موردی برخلاف قانون صورت نگیرد.
ائتلاف اصلاح طلبان استان کرمان از روز گذشته تبلیغات گستردهای را در سطح شهر کرمان انجام داده است.
در این تبلیغات که تصویر سیدمحمد خاتمی نیز در آن به چشم میخورد عبارت" یاران باران" درج شده است.
در قسمت پایین تراکتها نیز عنوان ائتلاف اصلاح طلبان استان کرمان به چشم میخورد.
رئیس سازمان ملی جوانان استان کرمان گفت: استان کرمان با 50 درصد جمعیت جوان دومین استان جوان کشور از لحاظ بافت جمعیتی است. | |
محسن روحی در گفتگو با مهر اظهار داشت: متاسفانه سازمان ملی جوانان نتوانسته است در گذشته نقش تاثیر گذاری در جهت رفاه جامعه جوان کشور داشته باشد و در مقاطع مختلف از این سازمان استفاده ابزاری شده است. وی تصریح کرد: در دو سال گذشته سازمان ملی جوانان با ایفاء نقش ستادی و هماهنگی دستگاه های دولتی در زمینه های مختلف در صدد رفع نیازهای جوانان برآمده است که در این میان احیاء نقش کمرنگ شده سازمان یکی از اهداف اصلی بوده است. روحی عنوان کرد: در حال حاضر 80 "سمن" در زمینه های مختلف زیر نظر سازمان فعال شده اند که این تعداد نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است. وی با اشاره به اهمیت نقش مشورت در زندگی جوانان گفت: برای ایجاد فرهنگ مشاوره در بین جوانان تاکنون تلاشهای بسیاری انجام شده است و در همین راستا به زودی "مرکز جامع مشاوره" در کلیه ابعاد زندگی جوانان در کرمان تاسیس خواهد شد. رئیس سازمان ملی جوانان استان کرمان با انتقاد از موازی کاری و عدم برنامه ریزی در زمینه های فرهنگی بیان داشت: باید با یک برنامه محوری کلیه فعالیتهای فرهنگی سازمانهای مختلف در راستای رسیدن به هدف مشخص صورت انجام شود تا با معرفی فرهنگ غنی ملی و مذهبی مردم کشورمان از ورود فرهنگهای بیگانه به جامعه جلوگیری کنیم. |
اینجا مناطق عملیاتی جنوب و تجلی گاه ایمان و استقامت، زیارتگاه میلیونها عاشق شیفته است.اینجا دلم برای آسمان تنگ می شود ... | |
به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، آن روز که توفانی از تجاوز بارید همه غافلگیر شدند ولی دیری نپایید که با همت مردان رزم، سدی از عشق و خشم، تجاوز را مجال پیشروی نداد. سلاح ها بیرون کشیده شد و مشتاقان کربلای معلی با پیشانی بندهای سبز و سرخ خود با نوای "ای لشکر صاحب الزمان، آماده باش" به سرزمین تفتیده خوزستان شتافتند. این سرزمین زیبا محل عروج پاکترین انسانهای زمانه خویش است و به عشق حضور آن خونین تنان، همیشه سبز است و هر ساله زیارتگاه میلیونها عاشق شیفته از اقصی نقاط کشور است. سوخته دلانی که با وضو پا در حریم عشق می گذارند تا تجلی ایمان و استقامت وفداکاری فرزندان و برادران خویش را از میان سنگرهای به جا مانده و بقایای آثار جنگ نظاره گر باشند. آنان که آن روزها نبودند و آنان که بودند همه با هم با شوقی وصف ناشدنی به سوی این مناطق در حرکتند. یکی به شوق تجدید خاطرات و دیگری به ذوق حضور و لمس رشادتها و دلاورمردیهای مردان مرد. خبرنگار مهر در کرمان به مناسبت آغاز اعزام کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب کشور از 15 اسفندماه جاری، به شرح و توصیف این مناطق پرداخته است. - قرارگاه لشکر41 ثارالله: - هویزه: - یادمان شهدای فتح المبین: - پادگان دوکوهه:(مهمترین پایگاه آمادگی رزمندگان اسلام در منطقه جنوب در دوران دفاع مقدسٍ) - فکه: - تنگه چزابه: - دهلاویه: - اروند کنار: - شلمچه: - مسجد جامع خرمشهر: و در آخر... من کجا و تو کجا که شنیدم چقدر راحت چشمت را به زرق برق چراغهای شهر بستی! چراغهای چشمک زنی که مردمش را از نگاه به آسمان بازمی داشت و اما تو دنبال ستاره ها بودی وهمین بود که خودت هم یکی از ستاره های آسمان شدی. من کجا و تو کجا که شاید در یک لحظه ملکوتی به قشنگی تمامی عمر آدمها، کوله بار گناهانت را زمین گذاشتی و در یک لحظه عهدی بستی و تمام شد و همه چیز از همین یک لحظه شروع می شود، لحظه هایی که شاید یک چشم برهم زدن بیشتر طول نکشد، اما چشمه ای در قلب آدمها می جوشانند که سعادت عمری را رقم میزند، لحظه ای که میثاق میبندی که همان باشی که او می خواهد. وقتی بر خاکی که روی آن افتاده بودی قدم می زدم، با تو پیمان بستم کوله بار گناهانم را همانجا روی زمین بگذارم و همان میثاقی را ببندم که تو با خدا بستی. هنوز کلام پیر جماران را از یاد نبرده ام که گفت جنگ ما تمام نشده است، جنگ ما جنگ حق و باطل است و تا پایان تاریخ ادامه خواهد داشت و من هر روز در کشاکش زندگی معنای این کلامش را در می یابم، در جنگی که هنوز تمام نشده است با مسئولیتی شاید هزاران بار سنگین تر. گاهی که بارسنگین این مسئولیت را بر دوشم احساس می کنم دلم برای آسمان تنگ می شود. و تو میدانی که در این زرق و برق شهرها پیمودن راه آسان چقدر سخت است. ---------------------------------------------- گزارش از : امیر رضا محمودی - خبرنگار مهر در استان کرمان |
"محمدرضا باهنر" مسئول اجرایی جبهه متحد اصولگرایان در حوزه انتخابیه تهران با تاکید به اهمیت برگزاری انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم به گروهها و احزاب سیاسی توصیه کرد که در آستانه برگزاری انتخابات مجلس هشتم یکدیگر را تحمل کنند.
به گزارش ستاد خبری ایرنا ویژه انتخابات، باهنر که به همراه "سیدحسین مرعشی " رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تهران بزرگ در میزگرد ایرنا در زمینه نقش و جایگاه احزاب در انتخابات ایران شرکت کرده بود ، با تشریح روند شکل گیری و فعالیتهای جریانهای سیاسی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، به بررسی و نقد تحولات سیاسی کشور در بعداز انتخاباتخرداد ۷۶پرداخت و گفت:در دوراناصلاحات، اعتقاد بر کارکردن با جهان صرفا برمبنای دیپلماسی لبخند بود که تبعات خود را داشت ، ولی ما معتقدیم استفاده از دیپلماسی "اخم ولبخند" در سیاست ، زمان خاص و شرایط متفاوتی دارد.
وی با بیان اینکه " میشد از ظرفیت بوجود آمده بعداز انتخابات خرداد ۷۶برای جهشو توسعه انقلاب اسلامی استفاده بیشتری کرد"،اظهارداشت: متاسفانه در این دوره تندروها و افراد رادیکال میداندار بسیاری از بخشهای حکومتی شدند.
باهنر خاطرنشان کرد:در زمان تسلط تندروها و رادیکالها بعداز انتخابات خرداد ، ۷۶اثرگذاری ظرفیتها بسیار کاهش یافت و حتی رییس جمهوری وقت در برخی مجالس عمومی و خصوصی نارضایتی خود را از این وضعیت اعلام میکرد.
عضو جبههمتحد اصولگرایان گفت: برخی تندروها درآن زمان ، تغییر ساختار سیاسی کشور، اصول قانون اساسی و حتی بینانهای اساسی انقلاب را در دستور کار خود قرار دادند و این در حالی است که در قانون اساسی هیچ کشوری چنین اجازهای بویژه تغییر حکومت داده نمیشود.
وی با بیان اینکه ایده حذف جمهوریت و یا اسلامیت از نظام جمهوری اسلامی به یک اندازه خطرناک است، افزود: احزاب و مجالس و دولتها میآیند و میروند و با انتخابات تغییر میکنند، ولی در هیچ کشوری قانون اساسی اجازه نمیدهد که حتی از روشهای دموکراتیک حکومت را عوض کرد.
باهنر تاکیدکرد:امروز عقلای هر دو طیف اتفاق نظر دارند، تندروها که یک عده معدود هستند باید به حاشیه رانده شوند و میداندار نباشنداما حتی آنها هم حق زندگی سیاسی،اجتماعی و فرهنگی دارند.
مسئول اجرایی جبهه متحد اصولگرایان در حوزه انتخابیه تهران با بیان اینکه مردم به تندروهایی که بعداز انتخابات خرداد ۷۶در عرصه سیاسی کشور ظهوریافتند در انتخابات بعدی پاسخ دادند، خاطرنشانکرد : اگر میدان کار به دست عقلای هردو طیف باشد باوجود اختلاف نظرهامیتوانندبا استفادهاز ظرفیتهای موجود به توسعهو پیشرفت کشور کمک کنند و کشور با چالش و بحران مضری مواجه نخواهد شد.
** به دو یا سه حزب قدرتمند در کشور نیاز داریم
وی با تاکید به اهمیت حضور و نقشآفرینی احزاب در فعالیتهایسیاسیکشور، تصریح کرد: حداقل باید دو یا سه حزب قدرتمند و دارای مواضع روشن در عرصه سیاسی کشور وجود داشته باشد تا برای پاسخگویی مطالبات مردم تدابیر لازم را بیاندیشند و مواضع خود را به پیش ببرند.
باهنر با بیان اینکه با ایجاد امواج و سونامی سیاسی نمیتوان نماینده مجلس و یا رییس جمهوری شد ، تاکید کرد که این مردم هستند که با رای خود تصمیم میگیرند و نظر خود را حتی درباره جایگاه احزاب بیان میکنند.
** فهرستهای موازی به ضرر اهداف مشترک اصولگرایان است
مسئول اجرایی جبهه متحد اصولگرایان در حوزه انتخابیه با بیان اینکه فهرستهای موازی و تعدد فهرستها به ضرر اهداف مشترک اصولگرایان است، گفت :
فهرست جبهه متحد در تهران بیشتر از ۳۰نفر جاندارد هرچند که ممکناست برخی از شخصیتهای قابل در آن قرار نگیرند.
وی تصریح کرد: ارایه لیستهای متفاوت و زیاد مورد حمایت ما نیست چون معتقدیم این اقدام موجب کاهش آرای اصولگرایان میشود.
باهنر با توجه به برخی تحولات در فهرست تهران، جایگزینی افراد جدید را مورد تاکید قرار داد و افزود: تاکنون جایگزینی آقای نجابت و کاتوزیان به جای آقایان لاریجانی که به حوزه قم رفته و تقوی که انصراف داده ، قطعی به نظر میرسد.
به گزارش کرمان نیوز ، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت کشور، این شیوهنامه در دو فصل شامل: عناوین تبلیغات مجاز و تبلیغات غیرمجاز و نیز مجازات آنها به این شرح منتشر شده است.
1- تولید تراکت در قطع حداکثر 20*15 سانتی متر و توزیع آنها (تراکت هر نوع مطلب مجاز تبلیغاتی است که در قطع حداکثر 20*15سانتی متر از کاغذ یا مقوا چاپ و منتشر میگردد)
2- چاپ جزوه و زندگی نامه و بروشور و کارت حداکثر در قطع 20*15 سانتی متر و توزیع آنها(زندگینامه و جزوه نیز هر نوع مطلب مجاز تبلیغاتی است که به صورت دفتر یا کتاب منتشر شده و اندازه صفحات آن نباید از اندازه 20* 15 سانتیمتر تجاوز نماید)( ماده 57 قانون و استفساریه آن)توضیح: در مورد عکس به شرح بند3
3-استفاده از عکس برای تراکت و زندگی نامه و جزوه و بروشور در قطع حداکثر 15*10 سانتی متر( ماده 57 قانون اصلاحیه و استفساریه آن)
4- سخنرانی و پرسش و پاسخ و مناظره از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آها در اماکن غیر دولتی (ماده 57 قانون)
5- مصاحبه با روزنامهها، جراید بخش خصوصی و تبلیغ موارد تبلیغاتی مجازدر آنها (ماده 57 قانون)
6- توزیع آثار تبلیغاتی مجاز در اماکن عمومی نظیر میادین، پارک ها و نظایر آن( ماده 57 قانون)
7- ارسال و توزیع آثار تبلیغاتی مجاز از طریق شرکت پست(ماده 57 قانون)
8- اعلام نظر شخصیتها در تایید نامزدها بدون ذکر عنوان و مسوولیت آنها و پخش و توزیع آنها در قطع مجاز، به شرط تسلیم قبلی مدارک مستند آن به هیات اجرایی (تبصره یک ماده 57 قانون)
9- حمایت مجامع و گروههای هر حوزه انتخابیه از کاندیداها به صورت کتبی از نامزد یا نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی( استفساریه 14 /12 /1370) توضیح: مجامع و گروه ها می توانند در جهت تشویق ممردم در زمان مقرر یا خارج از آن پلاکارد نصب نمایند.
10- انتشار مراتب حمایت مجامع و گروههای هر حوزه انتخابیه توسط نامزد نمایندگی به شرط وجود مستند مکتوب، آیین نامه: پس از اعلام حمایت گروه ها و مجامع و اقشار مختلف به نامزد مورد نظر وی می تواند حمایت آنان را در آثار تبلیغاتی مجاز خود درج و منتشر نماید. ( استفساریه 14 /12 /1370 ماده 42 آیین نامه)
11- تشکیل یک ستاد تبلیغاتی انتخاباتی در هر یک از مراکز بخش ها، شهرها و شهرستانها به تفکیک خواهران و برادران (ماده 63 قانون)
12- تشکیل یک ستاد تبلیغاتی انتخاباتی در هر یک از مناطق شهرداری شهرهای بزرگ به تفکیک خواهران و برادران ( ماده 63 قانون)
13-نصب هرگونه تابلو نشان دهنده مکان ستاد تبلیغات انتخاباتی و استفاده از وسایل نورپردازی، ریسه و لامپ در سردر سر ستادها
توضیح: نصب تابلو، بنر و پارچه صرفا برای سردر ستادها در حد معمول و متعارف مجاز میباشد(ماده 43 آیین نامه)
14- استفاده از آثار تبلیغاتی مجاز به صورت مشترک توسط نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی (ماده 47 آیین نامه قانون)
15- ارسال پیاک SMS و ایمیل های انتخاباتی ( ماده 57 قانون )
16-تولید و توزیع سی دی تبلیغاتی داوطلب( ماده 57 قانون)
17-ایجاد وبلاگ و سایتهای اینترنتی از طرف نامزد یا طرفداران با رعایت مقررات عمومی (ماده 57 قانون)
18- نوشتن مقاله و متن در سایتهای اینترنتی یا روزنامهها با رعایت مقررات عمومی(ماده 57 قانون)
19- تبلیغ سایت اینترنتی یا وبلاگ داوطلب در روزنامهها یا جراید محلی خصوصی با رعایت مقررات عمومی (ماده 57 قانون)
20- چاپ تقویم و دعاهای مذهبی و توزیع آنها با رعایت مقررات عمومی( ماده 57 قانون)
21- دعوت از مردم برای شرکت در مراسم مذهبی و ملی با رعایت مقررات عمومی( ماده 57 قانون )
22- برگزاری مراسم هنری و شب شعر و همایش های تخصصی بدون درج عنوان داوطلبی و با رعایت مقررات عمومی (ماده 57 قانون)
23- اعلام مواضع و صدور اطلاعیه و بیانیه سیاسی در رابطه با موضوعات مختلف سیاسی و ... با رعایت مقررات عمومی(ماده 57 قانون)
24- نصب هرگونه آثار تبلیغاتی به صورت پلاکارد توسط اشخاص، گروهها، احزاب و جمعیتها فقط در جهت تشویق و ترغیب شرکت مردم در انتخابات بدون ذکر اسامی کاندیداهای انتخاباتی (ماده 46 آیین نامه)
فصل دوم
عناوین تبلیغات غیرمجاز در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجازات آنها
1ـ استفاده از هرگونه پلاکارد، پوستر، دیوارنویسی و کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن (500 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی) (ماده 80 قانون)
2ـ چاپ و توزیع عکس در قطعات بزرگتر از 10*15 (500 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی) (ماده 80 قانون)
3ـ نصب و الصاق هرگونه اعلامیه، عکس، پوستر و بنر و پارچه تبلیغاتی و ریسههای حاوی مطالب تبلیغاتی به طور کلی (100 هزار تا دو میلیون ریال جزای نقدی) (ماده 82 قانون)
4ـ اعلام نظر شخصیتها در تایید نامزدها با ذکر عنوان و مسوولیت آنها (تبصره ماده 57)
5ـ تشکیل ستادهای تبلیغاتی انتخاباتی در غیر از مراکز بخشها، شهرها و شهرستانها و مناطق شهرداری شهرهای بزرگ (500 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی) (ماده 84 قانون)
6ـ درج اعلام حمایت مجامع و گروههای هر حوزه انتخابیه در آثار تبلیغاتی بدون وجود مستند مکتوب نزد نامزد (500 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی) (ماده 80 قانون)
7ـ انتشار آگهی یا مطلب علیه نامزدهای انتخاباتی در مطبوعات و نشریات (علاوه بر کیفر قانون مطبوعات جزای نقدی از 100 هزار ریال تا پنج میلیون ریال و در صورتی که افترا باشد به مجازات مفتری در قانون مجازات اسلامی) (ماده 83 قانون)
8ـ انتشار مطالب غیرواقعی دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدها در مطبوعات و نشریات (علاوه بر کیفر قانون مطبوعات جزای نقدی از 100 هزار ریال تا پنج میلیون ریال و در صورتی که افترا باشد به مجازات مفتری در قانون مجازات اسلامی) (ماده 83 قانون)
9ـ تبلیغ علیه داوطلبان دیگر از سوی داوطلب یا طرفداران وی (جزای نقدی از 50 هزار ریال تا یک میلیون ریال) (ماده 85 قانون)
10ـ تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی حتی به صورت درج آگهی در نشریات و مطبوعات متعلق به سازمانها، وزارتخانهها، ادارات، نهادها و موسساتی که به هر مقدار از بودجه عمومی استفاده میکنند (حبس از سه تا شش ماه یا جزای نقدی از دو میلیون تا 10 میلیون ریال) (ماده 81 قانون)
11ـ انجام فعالیت تبلیغاتی از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه یا هر وسیلهای که جنبه رسمی و دولتی دارد (حبس از سه تا شش ماه یا جزای نقدی از دو میلیون تا 10 میلیون ریال) (ماده 81 قانون)
12ـ استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانهها و ادارات، شرکتهای دولتی و موسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکتها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده میکنند (حبس از سه تا شش ماه یا جزای نقدی از دو میلیون تا 10 میلیون ریال) (ماده 81 قانون)
13ـ در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات کلیه دستگاههایی که به هر مقدار از بودجه عمومی یا دولتی استفاده میکنند برای امر تبلیغات (جبران خسارات وارده، پرداخت اجرت المثل و شلاق تا 74 ضربه و پرداخت جزای نقدی معادل مبلغ انتفاعی) (ماده 81 قانون و ماده 598 قانون مجازات اسلامی)
14ـ تبلیغ اعضای هیاتهای اجرایی و نظارت انتخابات له یا علیه داوطلبان انتخاباتی (با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات اداری کسر حقوق و مزایا تا یک سوم از یک ماه تا یک سال و یا انفصال موقت از یک ماه تا یک سال و در صورتی که مرتکب کارمند دولت نباشد محرومیت از عضویت در هیاتهای اجرایی، نظارت و شعب اخذ رای برای هشت سال) (ماده 79 قانون)
15ـ تشکیل ستاد تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی و نام مسوول آن به فرمانداری یا بخشداری (500 هزار تا دو میلیون ریال جزای نقدی) (ماده 84 قانون)
16ـ فعالیت تبلیغاتی کارمندان دولت در ساعات اداری (حبس از سه تا شش ماه یا جزای نقدی از دو میلیون تا 10 میلیون ریال) (ماده 81 قانون)
لازم به ذکر است که مطابق ماده 86 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، در کلیه مواردی که مرتکب جرایم فوق الذکر از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باشد به حداکثر مجازات مقرر محکوم میشود./انتهای پیام/
دهمین وب سایت استانی ایرنا امروز باحضور مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و جمعی از مسوولان استان کرمان افتتاح شد.
دهمین وب سایت استانی ایرنا به منظور پوشش و انعکاس اخبار محلی استان کرمان در محل مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی این استان به بهرهبرداری رسید.
پیش از این وب سایتهای استانی ایرنا در استانهای خوزستان، کردستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اردبیل، فارس، بوشهر، اصفهان و لرستان مورد بهرهبرداری قرار گرفته بود.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان در این رابطهگفت:ایجاد وب سایت استان کرمان در جهت اعتلای اطلاع رسانی برای توسعه همه جانبه این منطقه انجام شده است.
"شاهین فرشاد"افزود: سرعت، صحت و دقت در انعکاس اخبار موجب آگاهی اذهان عمومی میشود و ایجاد این سایت موجب توفیقات و نیز حل مشکلات این استان در زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.
وی بیان کرد: استان کرمان به جهت مساحت وسیع و دارا بودن منابع طبیعی خدادادی و تعدد نشریات و رسانههای مختلف نیازمند توجه خاص است که این مهم بااطلاع رسانی دقیق محقق خواهد شد.
فرشاد در ادامه اظهار کرد: هر چند در گذشته توجه جدی به این استان نشده و لیکن تلاش دولت نهم در مدت اندک نشان داده است که کرمان از لحاظ توسعه پتانسیلهای مناسبی دارد.
به گفته وی همکاران خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان تلاش دارند تا در راستای اعتلای ایران عزیراسلامی از تمام تلاش خود بهره گرفته تا آنچه شایسته ایران و کرمان است به نحو احسن به انجام برسانند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، "علی زادسر" در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس اعلام مسئولان قرار است تا انتخابات مجلس هشتم در استان تهران و استان کرمان به صورت رایانه ای و الکترونیکی برگزار شود و این در حالی است که 300 هزار نفر در جنوب استان کرمان کپرنشین هستند و بیش از 40 درصد از مردم کل استان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.
وی با بیان اینکه هیچ آمادگی از نظر تجهیزات و امکانات در استان کرمان وجود ندارد و حتی شهرهای استان نیز از نظر خط اینترنتی با مشکل مواجه هستند، تصریح کرد: سوال این است که وقتی در بسیاری از مناطق استان باید با پای پیاده به صندوق های اخذ رای مراجعه شود، چگونه می توان انتخابات رایانه ای برگزار کرد.
نماینده جیرفت خطاب به شورای نگهبان گفت: با توجه به تجربه تلخی که از ثبت نام نامزدها در انتخابات مجلس هشتم به دست آمد و با توجه به اینکه در نهایت مجبور شدند تا ثبت نام همچون گذشته صورت گیرد، از مسئولان شورای نگهبان می خواهیم اجازه ندهند تا انتخابات کرمان به صورت رایانه ای برگزار شود.
وی افزود: کرمان در زمان دولت اصلاحات از طرح مسائلی همچون طرح اشرافی هفت باغ و هفت آسمان و ارگ جدید آسیب دید.
زادسر خاطرنشان کرد: ما معتقدیم در دولت آقای احمدی نژاد نیز کرمان از طرح شروع دولت الکترونیک در این استان آسیب خواهد دید.
گشایش اولین مجلس شورای ملی ایران
فرمان مشروطیت در 14 مرداد 1285ش/14 جمادی الثانی 1324ق/5 اوت 1906م صادر شد. براساس آن مردم رخصت یافتند مجلسی مرکب از نمایندگان منتخبشان را برای مشاوره در امور مهم مملکتی و نظارت بر کار وزرا تشکیل دهند.
به موجب همین دستخط مظفرالدین شاه متعهد شد که «نظامنامه و ترتیبات این مجلس و لوازم تشکیل آن را مرتب و مهیا» کند. پس از بازگشت روحانیون مهاجر از قم به تهران و انجام دید و بازدیدهای معمول در 27 مرداد 1285/20 جمادی الثانی 1324ق/18 اوت 1906م مجلسی با حضور سه چهار هزار نفر از روحانیون، تجار، وزرا، شاهزادگان و عموم مردم در مدرسه نظامیه تشکیل شد. مشیرالدوله صدراعظم در سخنرانی اش درباره علت گردهمایی آن روز گفت: «چون لایحه قواعد انتخابات و لایحه نظامنامه این مجلس شورای ملی باید با کمال دقت موافق دستخط مبارک همایونی ترتیب داده شود و البته می دانید که انجام این کار مستلزم وقت و فرصت معینی است لهذا برای اینکه بندگان اعلیحضرت اقدس شاهنشاهی خلدالله ملکه، دلیلی واضح و حجتی کافی در تصمیم رای مبارک خودشان برای تشکیل و ترتیب مجلس شورای ملی به قاطبه اهالی ایران داده باشند مقرر فرمودند که عجالتا محل موقتی این مجلس محترم، معین و در آنجا با حضور آقایان علما و وزراء و اعیان و اشراف و تجار و اصناف، صرف شیرینی و شربت شود. حاج شیخ مهدی سلطان المتکلمین هم از طرف ملت لایحه ای قرائت کرد که ضمن تشکر از شاه و صدراعظم اعلام کرد که «عجالتا با این معدود وکلاء که منتخبین از پایتخت می باشند شروع به مقصود نموده انتظار می بریم که به فرصت وکلائی که باید از تمام بلاد منتخب شوند به ترتیب مخصوص انتخاب شده در دارالخلافه حاضر شوند و هر چه زودتر این مجلس که مجلس شورای ملی باشد موافق نظامنامه، تکمیل نواقص خود را نموده در استحکام مبانی سلطنت و استقرار حقوق ملت، نتابج مستحسنه را به عون الهی ظاهر سازد.»
بعد از نطق او مردم به صرف شربت و پرداختند سپس مجلس را ترک کردند. به این ترتیب مجلس موقتی تشکیل شد که نمایندگان آن از طریق آراء مردم انتخاب نشده بودند. این مجلس موقتی تا تشکیل مجلس منتخب هفته ای دو روز تشکیل جلسه داد و از طرف آن دوازده نفر که مرتضی قلی خان صنیع الدوله، مخبرالسلطنه، حاج امین الضرب، محقق الدوله، صدیق حضرت، حاج معین بوشهری و آقامیرزا محسن از جمله آنها بودند، مأمور نوشتن نظامنامه انتخابات مجلس شدند. پس از تهیه نظامنامه و تأیید آن توسط مظفرالدین شاه انتخابات تهران در 25 شهریور 1285ش/27 رجب 1324ق/16 سپتامبر 1906م آغاز شد. همچنین قرار شد فقط با حضور نمایندگان تهران مجلس شورای ملی را افتتاح کنند و منتظر نتیجه انتخابات شهرستانها نمانند. هیئت ناظر بر انتخابات تهران عبارت بودند از مخبرالسلطنه رئیس، مشیر دیوان منشی باشی از طرف صدراعظم، اعظم السلطنه و خازن الملک از طرف حکومت تهران، اسدالله میرزا و ثقه السلطنه از طرف شاهزادگان، امجدالسلطان از طرف قاجاریه، آقاسید حاج آقا و میرزا طاهر تنکابنی و سیدمحمدتقی هراتی و شیخ سیف الدین از طرف علما و طلاب، حاج سیف محمد صراف از طرف تجار، حاج محمدابراهیم و آقا شیخ حسین سقط فروش از طرف اصناف. انتخابات تهران برگزار شد و تقریباً اکثر نمایندگان تا 11 مهر 1285ش/14 شعبان 1324ق/2 اکتبر 1906م انتخاب شدند. در مورد نحوه انتخاب نمایندگان گفتگو بسیار است. ناظم الاسلام کرمانی در تاریخ بیداری ایرانیان مدعی است که «این مجلس بر وفق نظامنامه نمی باشد و دست تقلب و تدلیس در کار داخل شده» و معتقد است که متمولین با رشوه نتیجه انتخابات را تعیین کرده اند نمونه هایی هم برای اثبات ادعایش ذکر می کند. مرحله بعد تعیین روز تشکیل مجلس بود. ابتدا تصمیم داشتند افتتاح مجلس در نیمه شعبان باشد اما منصرف شدند. یحیی دولت آبادی در این باره می نویسد: «قرار است روز پانزدهم شعبان که عید مولود صاحب الزمان است روز افتتاح رسمی مجلس شورا باشد ولی به دو ملاحظه تأخیر می شود؛ یکی به ملاحظه تمام شدن انتخابات و دیگر آنکه روز افتتاح مجلس عید مخصوص باشد و با عید مذهبی تداخل نشود.»
از این رو روز جمعه 13 مهر 1285/16 شعبان 1324/5 اکتبر 1906م دعوتنامه رسمی از طرف مشیرالدوله صدراعظم برای عموم علما، وزراء، شاهزادگان، اعیان و سفرای خارجه ارسال شد و از آنها برای افتتاح مجلس شورا در روز یکشنبه 15 مهر 1285ش/18 شعبان 1324ق/7 اکتبر 1906م دعوت به عمل آمد. در روز موعود سه ساعت مانده به غروب مدعوین در اتاق برلیان عمارت گلستان جمع شدند. مظفرالدین شاه در مجلس حضور یافت و نظام الملک خطابه شاه را قرائت کرد. بی این ترتیب نخستین مجلس شورای قانونگذاری ایران با خطاب مظفرالدین شاه در 18 شعبان 1324هـ.ق آغاز به کار کرد. پس از پایان خطابه موزیک نظام نواخته شد و بعد از پایان جلسه سلام، نمایندگان به مدرسه نظام که برای تشکیل مجلس شورا در نظر گرفته شده بود رفتند ولی به دلیل ضیق وقت جلسه را به عصر روز دوشنبه 16 مهر 1285ش/19 شعبان 1324ق/8 اکتبر 1906م موکول کردند. در آن جلسه صنیع الدوله به ریاست مجلس برگزیده شد و برای نخستین بار مجلس شورای ملی در ایران کار رسمی اش را آغاز کرد. براساس اولین نظامنامه انتخاباتی، کسانی میتوانستند رأی بدهند که صاحب ملکی باشند و یا حداقل ملک آنها هزار تومان قیمت داشته باشد.
در مجلس اول، 156 نماینده حضور داشتند. انتخابات ابتدا دو درجهای بود یعنی در دو مرحله کسانی را انتخاب میکردند. تا سال 1336، دوره مجلس دو ساله بود و پس از آن تا سال 1357، چهار ساله شد، طی این مدت 34 دوره مجلس برگزار شد و مجلس بیست و چهارم در سومین سال خود با پیروزی انقلاب منحل شد. زنان در سال 1343 حق رأی بدست آورند.
علاوه بر مجلس قانونگذاری، در سال 1328 هـ.ق، مجلس سنا نیز فعالیت حضور خود را آغاز کرد. دوره این مجلس ابتدا 6 ساله بود و در سال 1345 به 4 سال کاهش یافت. 30 نفر از 60 عضو سنا (15 نفر تهران + 15 نفر شهرستانها) انتصابی بودند. اعضای سنا را مالکان و تجار بزرگ، وزرا و نظامیان ارشد بازنشسته، سفرا یا استانداران و... تشکیل میدادند.
مجلس شورای اسلامی
با پیروزی انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع اصلی قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. براساس اصل 64 قانون اساسی عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتاد نفر در نظر گرفته شد و تغییر این تعداد بر اساس سازوکاری پیش بینی شد که از تاریخ همه پرسی سال یکهزار و سیصد و شصت و هشت هجری شمسی پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می تواند اضافه شود.
اولین انتخابات مجلس در بیست و چهارم اسفندماه 1358 برگزار شد و در روز هفتم خردادماه 1359 اولین جلسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد. با توجه به شرایط انقلابی جامعه ایران، این دوره، به خاطر اختلافنظر شدید نمایندگان که از طیفها و گروههای مختلف سیاسی بودند، به تغییر قوانین قدیمی و تصویب قوانین جدید مشغول شد. البته وقوع جنگ در سال 1359، سالهای پایانی دوره مجلس اول را به خود مشغول کرد.
انتخابات دومین دوره مجلس در بیست و ششم فروردین ماه 1363 برگزار شد. برگزاری انتخابات این دوره با تصرف بخشهایی از مناطق مرزی کشور توسط نیروهای عراق مصادف بود، اما انتخابات حوزههای جنگ زده برای مهاجرین آن شهرها در حوزههای مجاور برگزار شد. در این دوره شدیداً تحتالشعاع جنگ قرار داشت. علاوه بر این، برخی از مسایل سیاست خارجی نظیر تداوم دشمنی آمریکا و حمایت از عراق نیز از دلمشغولیهای مجلس دوم بود.
در نوزدهم فروردین ماه 1367 که آخرین سال جنگ تحمیلی بود، انتخابات سومین دوره مجلس برگزار شد. در این دوره مباحث سازندگی ویرانههای جنگ ذهن مشغولی مجلس بود.
انتخابات دوره چهارم مجلس در 21 فروردین 1371 برگزار شد. تداوم سازندگی همچنان در رأس دستور کارهای مجلس این دوره بود.
انتخاب نمایندگان پنجمین دوره مجلس در هجدهم اسفندماه 1374 صورت گرفت. مقابله با برخی از مسایل خارجی نظیر افزایش فشارهای آمریکا و اروپا بویژه پس از اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران مهمترین موضوع کاری مجلس پنجم بود.
بنابر سازوکاری که در اصل 64 قانون اساسی طراحی شده بود و بر اساس یکی از مصوبات دوره پنجم ، تعداد از دوره ششم مجلس شورای اسلامی به 290 نفر و تعداد حوزه های انتخابیه به 207 حوزه افزایش یافت.
انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در بهمن 1378 برگزار شد. این دوره توسعه سیاسی در عرصه داخلی و تنشزدایی در عرصه سیاست خارجی را در دستور کار خود قرار داد.
انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند 1382 برگزار شد. مقابله با مشکلات اقتصادی و اجتماعی، تصویب پروتکل الحاقی، تلاش برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی و... از مهمترین موضوعاتی بود که پس از شروع به کار این دوره مجلس در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.
وزارت کشور به منظور تحقق اصول قانون اساسی، رهنمودهای حضرت امام(ره) و تدابیر مقام معظم رهبری برای برگزاری انتخاباتی سالم، پرشور، حماسی و منطبق با اخلاق اسلامی، "منشور اخلاقی انتخابات "را منتشر کرد.
به گزارش کرمان نیوز متن کامل منشور اخلاقی انتخابات به شرح زیر است:
‹‹ وَ هُوَالذی جَعَلَکُم خَلائِف الارض وَ رَفَعَ بَعْضَکُمْ فَوقَ بَعْضَ دَرَجاتٌ لِیَبْلوَکُمْ فیما آتیکُمْ ››
‹‹ و او کسی است که شما را جانشینان و نمایندگان خود در زمین قرار داد و درجات بعضی از شما را بالاتر از بعضی دیگر قرار داد تا شما را بوسیله آنچه در اختیارتان قرار داد، بیازماید. ›› ‹‹ آبه 165 سوره انعام ››
‹‹ اِنی بَعَثْتُ لاتَحْمُ مَکارِمُ الاخْلاقْ ›› ‹‹ رسول گرامی اسلام (ص) ››
‹‹ باید اخلاق همه در انتخابات اخلاق اسلامی باشد و افرادی را انتخاب کنید که متعهد به شرق و غرب نباشند و بر صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند. ›› ‹‹ امام خمینی(ره) ››
‹‹ انتخابات را به عنوان هدف عالی و شیرین مورد توجه قرار دهید و با پرهیز کامل از هرگونه جنجال و تخریب و بداخلاقی، همه عوامل خود را برای برگزاری پرشور و شوق آن بسیج کنید. ›› ‹‹ مقام معظم رهبری››
مقدمه :
حکومت از دیدگاه اسلام، برخاسته از موضع طبقاتی و سلطه گری فردی یا گروهی نیست بلکه تبلور آرمان سیاسی ملتی هم کیش و هم فکر است که به خود سازمان می دهد تا در روند تحول فکری و عقیدتی راه خود را به سوی هدف نهائی ( حرکت به سوی الله ) بگشاید . ملت ما در جریان تکامل انقلابی خود از غبارها و زنگارهای طاغوتی زدوده شد و از آمیزه های فکری بیگانه خود را پاک نمود و به مواضع فکری و جهان بینی اصیل اسلامی بازگشت و اکنون بر آن است که با موازین اسلامی جامعه نوین ( اسوه ) خود را بنا کند . بر چنین پایه ای، رسالت قانون اساسی این است که زمینه های اعتقادی نهضت را عینیت بخشد و شرایطی را به وجود آورد که در آن انسان با ارزشهای والا و جهان شمول اسلامی پرورش یابد .
‹‹ فصل شیوه حکومت در اسلام از مقدمه قانون اساسی ››
بسم الله الرحمن الرحیم
‹‹ من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفتهها و نوشتهها و اظهار نظرها، استقلال کشورو آزادی مردم و تأمین مصالح آنها را مدنظر داشته باشم. ››
‹‹ متن سوگند نمایندگان مجلس شورای اسلامی ››
انتخابات مظهر تجلی حضور مردم در نظام اسلامی و بستری است که در آن رقابت سیاسی، با هدف خدمت و در چارچوب قانون و در پرتو اخلاق اسلامی معنا و مشروعیت می یابد.
حضرت امام (ره) در این زمینه می فرمایند :
‹‹ مجلس محل قانون گذاری است به همین دلیل شکل گیری مجلس باید در چارچوب دقیق قانون باشد و هیچ عاملی جز ضوابط قانونی نباید در تشکیل مجلس شورای اسلامی نقش داشته باشد. ››
در آستانه انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز مقام معظم رهبری در جمع مردم یزد یکبار دیگر با دعوت مردم به حضور پرشور و حماسی و انتخاب نمایندگانی اصلح بر رعایت اخلاق انتخاباتی و پرهیز از هرگونه بداخلاقی و تخریب و تهمت زدن به یکدیگر تأکید نموده و می فرمایند :
‹‹ هتک آبرو و تخریب افراد در شب نامه ها، مطبوعات، پایگاه های اینترنتی و دیگر وسایل به هیچ وجه صحیح و مصلحت نیست و اینجانب در خواست و اصرار می کنم که علاقه مندان نامزدها فقط به تبلیغ و تعریف از افراد مورد نظر خود بپردازند و از روشهای تخریبی معمول در برخی کشورها به شدت پرهیز کنند. ››
به منظور تحقق اصول قانون اساسی، رهنمودهای حضرت امام (ره) و تدابیر مقام معظم رهبری برای برگزاری انتخاباتی سالم، پرشور، حماسی و منطبق با اخلاق اسلامی " منشور اخلاقی انتخابات " برای نصب العین قرار دادن مجریان و ناظرین انتخابات، مردم، رسانه های جمعی و نامزدها وطرفداران آنها و احزاب و گروههای سیاسی ارائه می گردد.
هدف :
کمک به برگزاری انتخابات سالم، قانونی و ارائه یک الگوی مناسب انتخاباتی منطبق با ارزشها واخلاق اسلامی به منظور فرهنگسازی و سوق دادن فضای مسابقه قدرت به مسابقه خدمت و افزایش مشارکت عمومی و تقویت وحدت ملی.
سیاست ها :
1- تدوین معیارها و شاخص های رعایت اخلاق انتخاباتی، مبتنی بر قانون اساسی ، رهنمودهای حضرت امام ( ره ) و تدابیر مقام معظم رهبری و قوانین موضوعه.
2- استفاده از نظرات، پیشنهادات و همکاری عموم مردم بویژه نخبگان و صاحبنظران احزاب و گروههای سیاسی و شخصیت ها ی دینی و فرهنگی در جهت تدوین منشور اخلاقی انتخابات .
3- ترویج و هنجار سازی محورهای منشور اخلاقی انتخابات با مشارکت فعال رسانه های گروهی ، تریبونهای عمومی دستگاههای فرهنگی و عموم مردم .
- محورهای مهم منشور اخلاقی انتخابات :
1- حرکت بر مدار قانون ، منویات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری.
2- تقویت امید و نشاط ملی در ابعاد مختلف با استفاده از فضای انتخابات و پرهیز از سیاه نمایی، بزرگ نمایی مشکلات و تخریب دستاوردهای انقلاب اسلامی و موفقیتهای دولت ها.
3- استفاده از فضای تبلیغاتی انتخابات به عنوان یک فرصت ملی برای تقویت استقلال کشور، وحدت ملی و همگرایی قومی و مقابله با توطئههای تفرقه افکنانه و جنگ روانی دشمن.
4- اهتمام مردم برای تعیین نماینده اصلح و پرهیز از تبعیضات قومی و فامیلی .
5- تلاش برای تبدیل انگیزه های قدرت طلبانه به انجام خدمت به مردم و پرهیز از ادبیات برد و باخت و جنگ قدرت که موجب بدبینی و یأس مردم خواهد شد.
6- طرح دیدگاهها و توانمندیهای افراد مورد نظر و پرهیز از تعاریف اغراق آمیز.
7- ارائه پیشنهادها، برنامه ها و دیدگاهها متناسب با جایگاه نمایندگی مجلس شورای اسلامی.
8- اجتناب از تخریب، تهمت، تحقیر، افشاء اسرار مخفی نامزدهای انتخاباتی در رسانههای گروهی، سایتهای اینترنتی و مجالس .
9- پرهیز از تبلیغات رنگین و پرهزینه، انتشار تصاویر فریبنده ، برگزاری مراسم و میهمانیهای پرخرج، توزیع هدایا، خرید و فروش آراء و.... .
10- پرهیز نامزدها از مدیون شدن به صاحبان قدرت و ثروت.
11- پرهیز از وعده های غیر منطبق با وظایف و اختیارات قانونی نمایندگان از جمله طرحهای عمرانی.
12- خودداری از مصرف بیت المال و امکانات و فرصتهای اداری برای تبلیغات انتخاباتی نامزدها.
13- پرهیز از شایعه پراکنی و مسموم کردن فضای انتخابات و تشویش اذهان عمومی و تقویت سلامت روانی و سیاسی جامعه .
14- کنترل احساسات و رفتار هواداران و اعضای ستاد و دفاتر انتخاباتی نامزدها در چارچوب منشور.
15- حفظ بی طرفی کامل تمام نیروهای اجرایی و نظارتی انتخابات و دستگاههای تبلیغاتی منتسب به حکومت.
16- پرهیز نظامیان و مسؤلان دولتی از ورود به احزاب و جناح بندیهای حزبی و تبلیغات له یا علیه نامزدهای انتخاباتی.
17- احترام به نتایج انتخابات و طرح شکایات در مراجع قانونی و اجتناب از تحریک افکار عمومی و زیرسؤال بردن نتایج انتخابات.
18- پرهیز از تضعیف نظام و ترجیح منافع شخصی و گروهی بر مصالح و منافع ملی .
19- پرهیز از نقض اسلامیت و جمهوریت و هویت مردم سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی .
20- کنار رفتن داوطلبان نمایندگی در صورت اطمینان از وجود داوطلبان صالح تر .